TwitterSint geeft Sinterklaas terug aan Nederland!

De supermarkten liggen al maanden vol met sinterklaassnoepgoed, de strijd om de duurste cadeautjes is alweer begonnen in opmars naar Neerlands meest bijzondere feestdag, maar de kern van de viering van sinterklaas verdwijnt steeds verder naar de achtergrond. Tijd om hier iets aan te doen.

Vorig jaar ontstond het initiatief ‘TwitterSint‘. Via Twitter konden mensen in contact komen met wildvreemden of mensen in hun netwerk om voor hen een bijzonder sinterklaascadeau te maken en natuurlijk met gedicht. Geen dure cadeaus, maar een digitale verrassing passend bij de persoon. In totaal deden 34 mensen en 3 groepen mee. Dit jaar willen we het nog grootser aanpakken en het echte sinterklaasgevoel weer terugbrengen.

Een van de deelnemers aan TwitterSint 2011 schreef:

‘In deze tijd van grijpgrage graaiers was de TwitterSint een verademing: het ging om het spel en niet om de knikkers. Iedereen had zich echt in de ander verdiept, kom daar tegenwoordig nog maar eens om. En dan heb ik het nog niet eens over het niveau van creativiteit: ik heb zoveel spectaculaire, ontroerende, grappige en mooie cadeaus voorbij zien komen. Wat mij betreft echt een bijzonder geslaagd evenement dat zeker een vervolg mag krijgen.’

Hoe werkt TwitterSint?

Het concept is simpel. Twitteraars nemen deel met hun twitternaam, er worden automatisch lootjes getrokken via een lootjessite en op 5 december geven mensen elkaar een virtueel cadeau.
Er zijn een paar voorwaarden:

  • het cadeau mag niets kosten
  • er moet een gedicht bij
  • het moet per email verzonden worden.

Meer informatie over het concept staat op de site van Twittersint.

Wie kan er meedoen?

TwitterSint is voor mensen die:

  • niemand hebben om sinterklaas mee te vieren
  • naast een gewoon sinterklaasfeest een sociaal sinterklaasfeest willen vieren
  • een warm hart hebben
  • graag gedichten schrijven
  • iemand willen verrassen
  • verlangens hebben waar de gewone Sinterklaas geen raad mee weet
  • willen bewijzen dat twitteraars iets voor elkaar over hebben.

Hoe zien die cadeaus eruit?

In 2011 is Twittersint voor het eerst van start gegaan. Een paar voorbeelden van cadeaus:
@ardispark schreef en zong voor een vrouw haar eigen lied.
@klazinahofstee maakte voor @rianvisser een fictief radioverslag.
@KarelCavia maakt voor iemand een persoonlijk op maat geschreven verhaal.
@ezelshoeve gaf een cadeaubon voor een picknickwandeling met een ezel.
Enzovoort!

De gedichten

Bij het cadeau dat op 5 december verstuurd werd, moest een gedicht. Sommige mensen konden niet wachten en deelden hun voorpret met gedichten op het blog of via social media.

***
@wiekevanoordt – 16 november 2011

Een man met baard en mijter uit Madrid
Vroeg zijn hulpje; ‘zeg eens, Piet, hoe zit dit?
Met zo’n TwittSint in mijn TL
Nou, dan weet je het wel,
Is het voor de Real Life Sint straks einde van de rit.

***
@mevrSchrijfTaal – 25 november 2011

Sinterklaas pantoumpje
Ik hoef niks in mijn schoen
snoep zegt mij niet zoveel
ik kreeg een visioen
en vier het virtueel.

Snoep doet mij niet zoveel
geef mij geen geur of glitter
ik vier het virtueel
en trek een lot op Twitter.

Voor mij geen geur of glitter
het gaat om het idee
ik trek een lot op Twitter
daar krijg je volgers mee.

Het gaat om het idee
ik had een visioen
daar maak ik vrienden mee
ik hoef niks in mijn schoen

Reageer ook