Van je suikerverslaving afkomen? Zo doe je dat!

Drop, koek en cake… Als je het voor mijn neus zet, is de kans groot dat het op gaat. En dat terwijl ik er misschien niet eens echt zin in had. Deze onweerstaanbaarheid van suiker is niet iets waar alleen ik last van heb. Het is iets waar heel veel mensen tegenaan lopen. Hoe dat komt? Omdat suiker super verslavend is! Gelukkig kan je er vanaf komen. 

Van je suikerverslaving afkomen? Zo doe je dat!

1. Realiseer je wat suiker doet met je brein en lichaam

Suiker is niet alleen lekker voor je smaakpapillen. Suiker is lekker voor je hele lichaam. Tijdens het eten van suiker maak je dopamine aan, waardoor je je extreem lekker voelt. Uit diverse onderzoeken is zelfs gebleken dat suiker net zo verslavend is als bepaalde drugs, zoals cocaïne. Naast de verslaving, heeft suiker nog meer slechte eigenschappen. Een teveel aan suiker kan leiden tot overgewicht, een slecht gebit en extreme pieken en dalen in je energieniveau.

2. Je moet afkicken

Wil je stoppen met het eten van suiker? Dan zal je écht moeten afkicken. Je kunt dan last krijgen van hoofdpijn, vermoeidheid en zelfs chagrijnig worden. Dit duurt gemiddeld 3 tot 21 dagen. Het is even afzien dus, maar daarna zul je je gegarandeerd beter en gezonder voelen.

3. Leer etiketten op verpakkingen te lezen

Suiker is lekker en verslavend. Niet gek dat voedingsfabrikanten deze legale ‘drug’ dan ook wat graag in hun producten verwerken. Door suiker aan eten toe te voegen eten we er meer van en zijn we sneller geneigd om het nogmaals te kopen. En geef de fabrikanten eens ongelijk… Zo lang het legaal is en de consument het koopt, zullen zij het niet veranderen. Gelukkig kan je er als consument wél voor kiezen om bewerkte voeding met toegevoegde suiker links te laten liggen. Lees élk etiket om er achter te komen of het product suiker bevat. Let op: ook hartige producten, zoals pastasaus, instant noedels en ketchup bevatten vaak suiker.

4. Houd je bloedsuikerlevels in balans door gebalanceerde maaltijden

Mis je die korte energiekick die je kreeg door het eten van suiker? Dikke kans van wel. Maar wat je waarschijnlijk niet mist, is de extreme vermoeidheid wanneer de suiker ‘uitgewerkt’ is. Door gedurende de dag gezonde en voedzame maaltijden te eten, heb je geen last van pieken en dalen in je bloedsuikerlevels. Hierdoor voel je je gedurende de hele dag lekker en energiek en heb je geen suiker nodig. Kies voor groenten, fruit, eiwitten, peulvruchten en volkorenproducten.

5. Laat je darmen weer gezond worden

Suiker heeft niet alleen zijn effect op je gebit en je gewicht, het zorgt bij sommige mensen ook voor een verstoorde darmflora. Door een gezond dieet (zoals bij punt 5 omschreven), zorg je er ook voor dat je darmen gezond blijven. Minder last van een opgeblazen gevoel, winderigheid en stoelgang-problemen dus!

6. Blijf ook weg bij producten als honing en agave siroop

Ben jij een herstellende suikerverslaafde? Doe jezelf dan een lol en blijf ook weg bij dingen die officieel geen suiker heten, maar eigenlijk wel gewoon suiker zijn. Denk hierbij aan producten als honing, agave siroop en palmsuiker. Wil je toch graag iets zoets eten? Kies dan voor  fruit. Ook fruit bevat suiker, maar daar staat tegenover dat het ook vezels, water en vitaminen bevat. Let op: eet fruit in zijn geheel en verwerk het niet in smoothies of sapjes. Hierdoor doe je de goede eigenschappen van het fruit teniet en staat het gelijk aan gewone suiker.

Wil je meer leren over het overkomen van je suikerverslaving? Bekijk dan deze video van The Health Nerd.

https://www.youtube.com/watch?v=HHI-7I9kD5k


Reageer ook