Sandra kan gerust een luisterboek inspreken als ze hardloopt :-)

Echt, er bestaan luie mensen die toch een marathon willen lopen. En ook mensen die een drukke baan en een gezin hebben en de uitdaging van meer dan 42 kilometer hardlopen aangaan. Ik mag mezelf een trainingsbeest noemen. En heb ook best tijd om veel te trainen. Ik kan uren afzien zowel in het zwembad als op de fiets, maar voor hardlopen ben ik niet in de wieg gelegd. Voor mij is het niet verstandig om maandenlang 80 kilometer per week te trainen, maar toch wil ik een marathon lopen. Het liefst met zo min mogelijk uren rennen, omdat ik helemaal nog niet zo veel ervaring als hardloper heb en daarom bang ben dat mijn lichaam het niet goed aankan.  Maar toch wil ik mijn marathon droom uit laten komen!

De Marathon revolutie

Toen ik een paar maanden geleden mijn idee opperde om misschien ooit de marathon van New York te gaan lopen werd het me door sommige mensen direct afgeraden. “Dat kun je niet! Je moet de uitdaging niet eens aangaan!” Maar gelukkig kreeg ik ook bijval van vrienden die zelf al flink wat marathons hadden gedaan. En die ook weten dat ik heel lang kan fietsen en zwemmen, maar dat ik een ongetrainde hardloper ben. Van verschillende kanten kreeg ik de tip om met Stans van der Poel te gaan praten. Zij is samen met Koen de Jong de auteur van het boek De Marathonrevolutie – train niet meer dan 14 kilometer. Nou, die ondertitel van het boek sprak me wel aan!

Train niet meer dan 14 kilometer

Het idee is dat als je 10 kilometer binnen de 65 minuten kunt lopen je uiteindelijk ook een marathon aankunt sprak me aan. En je hoeft geen lange duurlopen te doen van 30 kilometer of langer. Veertien kilometer is genoeg. Echt. Honderden lopers hebben met het 14 kilometer-schema van Stans van der Poel een marathon gelopen. Lopers die dachten nooit een marathon te kunnen lopen (zoals ik haha), hebben blessurevrij de marathon gedaan.

inspanningstest

Inspanningstest is de basis voor het schema

Ik ga hier niet alles uitleggen over de methode van Stans van der Poel. Dat zou voor deze blogpost waarin ik mijn ervaringen deel te ver gaan. Ik ben bij het centrum van Stans langs geweest en heb bij een van de coaches (Peter Becker van Sportismooi.nl) een inspanningstest gedaan, ademhalingsoefeningen getraind, en een gesprek gehad. Een paar dagen later kreeg ik via de mail een trainingsschema en daar ben ik vandaag mee begonnen. Heb een Polar M400 gekocht en een hartslag band die daarbij hoort. Gisteren heb ik een testloopje gedaan (voor het eerst in de regen gerend, wat was dat lekker, zie foto boven dit artikel) en vandaag mijn eerste training van mijn trainingsschema gedaan; 10 kilometer met een hartslag van 131 slagen per minuut.

Joggen a la the eighties

Nou dat was echt knap lastig. Gelukkig is mijn knie helemaal hersteld van mijn val van vorige week en ik heb echt zin om te trainen. Maar lopen met een hartslag van 131 was bijna grappig. Het leek op een soort looppasje (deed me denken aan het joggen in de jaren 80), waarbij ik niet hard vooruit kwam, maar ook niet moe van werd. Ik kon onderweg lekker om me heen kijken, naar radio 538 luisteren, mijn binnenkomende appjes lezen. Eigenlijk kon ik best veel doen, omdat ik niet in ademnood kwam (vandaar mijn titel bovenaan dat ik ook wel een luisterboek kan inspreken :-)).

Deze week ga ik 4 keer hardlopen. Er staat nog op het programma:

  • 6 km met een hartslag van 139
  • 4 km met een hartslag van 147 (hier heb ik echt zin in)
  • 8 km met een hartslag van 136

Ik heb voor 6 weken een schema gekregen en er lijkt een realistische opbouw in te zitten. Daarna krijg ik nieuwe schema’s.

Naast het hardlopen duik ik ook een paar keer per week de sportschool in om mijn oefeningen te doen. Best wel veel voor een amateur :-). Maar ik vind het zo leuk!

Nog 265 dagen tot de marathon van New York. Deze week weer voor het eerst buiten gelopen en me voorbereid op het lopen op het schema.

Sandra Blikslager (55 jaar) gaat voor het eerst van haar leven een marathon lopen. Dat wil ze in november in New York gaan doen.

Lees hier de andere blogs van Sandra over haar marathonvoorbereiding

 


2 reacties

Typisch Winnifred -

Herkenbaar verhaal, om diezelfde reden begon ik ook aan de Hardlooprevolutie en op 7 april loop ik mijn eerste marathon. Succes met trainen!

Sandra -

Hey Winnifred, wat leuk om te horen. Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen. Ga je de marathon van Rotterdam lopen?

Reageer ook