Damespraatjes Damespraatjes

Sandra heeft opvliegers!

Een enorme warmte trekt door mijn lichaam richting mijn hoofd en lijkt daar even te blijven hangen. Eerst denk ik dat ik veel te warm gekleed ben en trek mijn zwarte lievelingstruitje uit en verruil dit voor een zomerjurkje. In de loop van de ochtend, als ik zeer luchtig gekleed achter mijn computer zit, stijgt die warme stroom nog een paar keer naar mijn hoofd. Wat is dit nu? Zijn dit de beruchte opvliegers die de overgang inluiden of heb ik de afgelopen tijd te hard getraind en misschien wat te weinig gegeten en is dit een reactie van mijn lichaam?

Van de overgang heb ik tot nu toe niets gemerkt. Op basis mijn leeftijd (54) zou je zeggen dat ik er mogelijk al doorheen ben. Voel me verder ook super fit, heb overmatig veel levenslust en niets lijkt verder op de overgang te duiden. Maar waar komen dan die opvliegers vandaan? Omdat ik er pas sinds een paar dagen last van heb besluit ik niet meteen naar de dokter te gaan. Vind het ook nog te vroeg om mijn levensstijl helemaal aan te passen. Maar ben wel benieuwd of er een paar dingen zijn die de effecten wat kunnen verminderen, waardoor ik er minder last van heb. Daarvoor is het ook wel handig om te weten wat opvliegers eigenlijk zijn.

Wat zijn opvliegers eigenlijk?

De uitleg die we tegen kwamen op de website van Vrouwen in de overgang vond ik heel duidelijk (en niet te wetenschappelijk haha):

“Opvliegers zijn plotselinge temperatuurwisselingen in het lichaam. Ook wanneer u nog niet in de overgang bent, kunt u dit herkennen. Het gevoel lijkt een beetje op het gevoel bij blozen of plotseling verhit raken door een warme kop thee of soep. Opvliegers kunnen wel veel heftiger zijn. Het kan voelen alsof u in brand staat en u kunt er ook misselijk bij worden.”

Volgens de site van Vrouwen in de overgang kun je zo nu en dan een opvlieger hebben, bijvoorbeeld een paar keer per week. Maar tientallen keren per dag is ook niet ongebruikelijk. Zelf neem ik er nu zo’n 10 per dag waar, maar die van ’s nachts tel ik dan niet mee. In de nacht schijnt het namelijk gewoon door te gaan, waardoor ook het nachtzweten ontstaat.

Hoe ontstaan opvliegers?

Ook hier vinden we op Vrouwen in de overgang een mooie uitleg. “De oorzaak is waarschijnlijk een schommelend peil van het hormoon oestrogeen. Oestrogeen wordt aangestuurd vanuit de hypofyse. De hypofyse is het centrale aansturingspunt in onze hersenen van alle hormonen, maar ook van de hartslag, de ademhaling en de verwijding van de hart- en bloedvaten. Door het wisselende hormoonpeil krijgt de hypofyse soms verkeerde signalen. Hierdoor kan de hypofyse denken dat de lichaamstemperatuur te hoog is. Daarop grijpt de hypofyse in door het afkoelmechanisme van het lichaam in werking te zetten. Dit afkoelmechanisme gaat meteen werken en je huid wordt koud en klam. Het hart gaat harder kloppen het bloed stijgt naar je hoofd. Hierdoor breekt het zweet je uit.”

Kun je iets doen om opvliegers te voorkomen?

Gelukkig is het bij mij niet zo erg dat het zweet me enorm uitbreekt. Maar de verklaring van een schommeling in mijn hormoonhuishouding voor mijn lichte opvliegers vind ik wel aannemelijk. Ik vraag me af or je er iets aan kunt doen om opvliegers te voorkomen. Ik deed een onderzoekje op internet en kwam aan de volgende tips.

1. Medicijnen via de huisarts. Dit zijn over het algemeen pillen die hormonen bevatten die je oestrogeen huishouding weer op peil krijgen. Omdat het bij mij nu nog zo beperkt is dit voor mij niet van toepassing.

2. Homeopatische middelen vrije verkoop. Deze kun je zonder recept van de dokter gebruiken, bijvoorbeeld A. Vogel heeft meerdere middelen. Kijk hier voor een overzichtje van de A. Vogel middelen tegen opvliegers.

3. Probeer stress te vermijden. Lukt het je moeilijk om de dingen die je zo bezig houden los te laten? Misschien zijn ademhalingsoefeningen iets voor jou of yoga? Zelf probeer ik altijd afleiding te zoeken door bijvoorbeeld mijn vrienden op te zoeken of een avondje te Netflixen. Zit ik echt ergens mee dan stap ik op mijn fiets en ga de confrontatie met mezelf aan. Probeer oplossingen te bedenken en die in acties om te zetten, zodat de stress minder wordt. Maar ja, dat is natuurlijk een ideaalplaatje haha!

4. Draag luchtige kleding. Het liefst van natuurlijke materialen en doe dat in laagjes. Mocht er toch een opvlieger komen opzetten dan kun je met een gerust hart iets uittrekken zodanig dat je niet meteen in je blootje zit.

5. Houd je huis of werkomgeving lekker koel. Een universiteit in New York heeft bewezen dat er een relatie is tussen een hoge kamertemperatuur en opvliegers.

6. Je eten kan van invloed zijn. Op Optimalegezondheid.com kwamen we het volgende lijstje tegen van voedingsmiddelen die opvliegers juist zouden kunnen triggeren:

  • De meeste soorten conserveringsmiddelen.
  • Alle producten waar veel eiwitten in zitten.
  • Gerechten die sterk gekruid zijn.
  • Witte suiker
  • Producten die witmeel bevatten
  • Gevogelte en vlees in het algemeen.
  • Thee, koffie, frisdranken en alcoholhoudende dranken.

7. Stop met roken. Door roken schijn je eerder last te kunnen krijgen van opvliegers. Het is natuurlijk sowieso beter om te stoppen met roken om ziektes te voorkomen.

Voldoende tips verzameld!

Nou, ik weet wat me te doen staat! Lekker luchtig kleden, niet te veel wijn drinken, me lekker ontspannen en zorgen dat mijn huis lekker koel is. Ik ga er zeker mee aan de slag, want als deze tips zouden helpen dan zou dat heel fijn zijn.

Hoe overleef jij je opvliegers?

We zijn trouwens heel benieuwd naar jouw ervaringen met opvliegers? Heb je er erg veel last van of last van gehad? Wat heb je er aan gedaan of liet je het gewoon lekker over je heenkomen? Ook zijn we nieuwsgierig of je opvliegers hebt gehad los van de overgang? Laat het het ons weten via de comments onder dit artikel? Vinden we leuk en het kan heel nuttig zijn voor andere vrouwen!

 


Reageer ook