De klassieke pakketreis – waarbij vlucht, hotel en ander vervoer in één boeking wordt gecombineerd – komt onder druk te staan door strengere Europese wetgeving. Nieuwe regels, die momenteel in Brussel worden besproken, zouden de manier waarop reisorganisatoren werken flink kunnen veranderen. Voor reizigers klinken de plannen misschien gunstig, maar in de reisbranche heerst onrust.
Waarom de verandering?
De Europese Unie wil reizigers beter beschermen, met name in situaties van faillissement van reisorganisatoren of onvoorziene omstandigheden zoals pandemieën. Volgens de Raad van de EU zijn de bestaande regels onvoldoende robuust. Daarom is een herziening van de richtlijn “pakketreis” aangenomen. De nieuwe richtlijn legt strengere eisen op aan reisorganisatoren, met name rond betalingen, annuleringen en voucherbeleid. Organisatoren moeten bijvoorbeeld binnen zeven dagen na annulering van een onderdeel – zoals een hotelkost – een terugbetaling kunnen aanvragen bij de leveranciers, zodat zij op hun beurt reizigers snel kunnen terugbetalen.
Welke nieuwe rechten krijgen reizigers?
Een van de belangrijke aanpassingen is dat reizigers niet langer een groot voorschot hoeven te betalen. Volgens de voorgestelde wijziging mogen aanbetalingen maximaal 25 procent van de totale pakketprijs zijn, behalve in uitzonderlijke gevallen. Bovendien mag de rest van de betaling pas worden gevraagd tot 28 dagen voor vertrek.
Ook verandert het beleid rond annuleringen: in buitengewone of onvoorzienbare omstandigheden kunnen reizigers de reis kosteloos annuleren. Daarnaast wordt het aanbieden van vouchers als alternatief voor terugbetaling strenger gereguleerd: reizigers moeten goed geïnformeerd worden over de voorwaarden, en ze behouden het recht om te kiezen voor daadwerkelijk geld terug. In geval van insolventie van een reisorganisatie krijgen reizigers eveneens betere bescherming. Zo wordt voorzien in repatriëring (terugkeer naar huis) en terugbetaling van nog niet geleverde diensten.
Wat betekent dit voor reisorganisatoren?
De reisbranche is terughoudend. Organisatoren waarschuwen dat deze strengere voorwaarden kunnen leiden tot hogere kosten en meer financiële risico’s. Wanneer zij aan verschillende leveranciers vooruit moeten betalen en zelf de lasten dragen als iets misgaat, kan dat hun bedrijfsmodel onder druk zetten.
Sommige reisaanbieders vrezen dat pakketreizen daardoor minder aantrekkelijk of zelfs te duur worden en dat consumenten zullen overschakelen naar losse boekingen van bijvoorbeeld vlucht, hotel en auto — iets wat mogelijk duurder uitvalt.
Hoe zit het met “linked travel arrangements”?
De herziening verduidelijkt ook wat precies onder een pakketreis valt, en wat onder “gekoppelde reisarrangementen”. Volgens de nieuwe definitie worden bepaalde combinaties van reisdiensten beter afgebakend, wat meer duidelijkheid zou moeten geven over welke rechten van toepassing zijn.
Wanneer gaan de nieuwe regels in?
De Europese lidstaten moeten de herziene richtlijn in hun nationale wetgeving omzetten. Tijdens die overgangsperiode zullen reisorganisatoren hun contracten, verkoopvoorwaarden en boekingsprocessen moeten aanpassen.
Wat betekent dit voor jou als reiziger?
Als consument kun je op langere termijn meer zekerheid verwachten: betere terugbetalingen, strengere bescherming bij faillissement, en transparantere informatie over vouchers en aanbetalingen. Aan de andere kant is het mogelijk dat pakketreizen duurder worden, of in sommige gevallen minder vaak worden aangeboden. Voor wie een pakketreis boekt, is het zaak om goed te letten op de boekingsvoorwaarden: hoe hoog is de aanbetaling, welke opties heb je bij annulering, en wat zijn de voucherregels? Het loont om bij je reisbureau of online aanbieder te vragen naar hoe zij omgaan met de nieuwe richtlijn zodra deze is doorgevoerd.
Afbeelding: Freepik
