fb
Damespraatjes Damespraatjes

Recensie ‘Het stille meisje’ van Tess Gerritsen

Je zal maar tijdens een onschuldige toeristische Ghost tour een hand van een vrouw vinden. Dit gebeurde in het Chinatown van Boston. Op het dak van een gebouw ligt een lijk met een bijna afgehakt hoofd. Er worden twee zilvergrijze haren op haar lichaam aangetroffen. Tijdens het onderzoek ontdekken rechercheur Jane Rizzoli en patholoog-anatoom Maura Isles dat er nog meer brute moorden zijn gepleegd. Negentien jaar eerder vonden tijdens een schietincident in een restaurant in Chinatown vijf mensen de dood. Slechts een persoon overleefde die slachtpartij: een mysterieuze vrouw en een meester in de Chinese vechtkunst die een groot geheim met zich meedraagt. Nu is ze het doelwit van een onzichtbare vijand die meedogenloos toeslaat.

In elke grote stad is een Chinatown. Zodra je er rondloopt hangt er een mystieke sfeer. Je waant je even in een heel andere wereld, met eigen gebruiken en rituelen. In Boston heeft er negentien jaar eerder echter een vreselijke moordpartij plaatsgevonden. Niet zo gek dus dat er een speciale Ghost tour voor is opgezet en juist dan ontdekken ze een afgehakte hand. Eerst denken de toeschouwers nog dat het bij de tour hoort, maar daar komen ze snel op terug… Het is de taak van Jane en Maura om de moordenaar op te sporen en dat gaat niet zonder slag of stoot. De oude gebruiken en legendes van het eeuwenoude China spelen een grote rol, blijkt al snel. Dit maakt het onderzoek er niet makkelijker op.

Een ontzettend spannend boek waarin veel gebeurtenissen je aandacht er goed bij weten te houden. Het loopt verhaal loopt vaak net even anders dan je verwacht waardoor het boek wegleggen lastig wordt. Wat het ook een interessant boek maakt zijn de rituelen en gebruiken uit het Chinese leven die veelvuldig aan bod komen. Kortom, een spannende, verrassende en interessante thriller!

Tess Gerritsen

Tess Gerritsen is een internationale bestsellerauteur. Ze verwierf grote faam met thrillers als De Mefisto club, Het aandenken en Sneeuwval. Haar thrillers De chirurg en De leerling met in de hoofdrol Jane Rizzoli en Maura Isles zijn succesvol voor televisie verfilmd. De auteur woont in Maine. www.tessgerritsen.com

Info
Titel: Het stille meisje
Auteur: Tess Gerritsen