Damespraatjes Damespraatjes

Is jouw administratie een puinhoop? Volg dan dit stappenplan!

Administratie… Hier thuis hebben wij er allebei een hekel aan. En wij zijn niet de enigen! Veel Nederlanders stellen het openmaken van post, betalen van rekeningen en het archiveren van facturen het liefste zo lang mogelijk uit. Helaas zorgt dit voor veel mensen op termijn voor problemen. Ben jij klaar om orde op zaken te stellen in jouw administratie? Volg dit stappenplan!

1. Post openmaken en mails openen

Administratie begint bij het openen van post en mails. Het openmaken van post is voor sommige mensen vervelend omdat ze weten dat er actie ondernomen moet worden. Door de post niet te openen willen ze de actie uitstellen. Helaas werkt het zo niet… Ook als de post of mails ongeopend is, blijft de actie staan. Maak dus alles open, ook als je weet dat je het nu even niet kunt betalen.

2. Sorteren op datum van betaling

Heb je alle post opengemaakt en digitale facturen uitgeprint? Leg ze nu op volgorde waarin je ze betaald moet hebben. Bovenaan leg je dingen die al betaald hadden moeten zijn, daaronder dingen die bijna betaald moeten worden en onderop zaken die nu nog niet urgent zijn.

3. Tref eventueel een betalingsregeling

Zie je dat de rekeningen die nu en de komende tijd betaald moeten nu te hoog zijn voor je? Onderneem dan direct actie. Vaak is het mogelijk om een betalingsregeling te treffen, maar dan moet je het wel meteen doen. Heb je een regeling getroffen? Zorg ervoor dat je je hier aan houdt. Het kan zijn dat de regeling wordt opgeheven als betalingen uitblijven. Dan moet je het bedrag weer gewoon in één keer ophoesten… Een betalingsregeling tref je door telefonisch of schriftelijk contact op te nemen met de schuldeiser. Vaak is het zo gebeurd en een kwestie van een formulier invullen. Aanvragen in enveloppen stoppen, verzendlabels erop en versturen maar!

4. Betaald? Archiveren! 

Heb je een rekening betaald of afgewikkeld? Yes! Lekker bezig! Zet er grote groene krul op en schrijf ook de datum van betaling op. Stop het daarna in een map. Het is het makkelijkste om met verschillende mappen te werken. Maak één map voor zakelijke facturen, één map voor huishoud-facturen, één map met dingen gerelateerd aan de kinderen en een map met dingen rondom jullie huur/hypotheek, abonnementen en verzekeringen. Plak hier duidelijke labels of etiketten op, zodat je snel dingen terug kunt vinden in je administratie.

5. Lukt het niet? Schakel hulptroepen in!

Ben je het overzicht zo kwijt dat je niet meer weet het je het op orde kunt brengen? Schakel dan zo snel mogelijk hulptroepen in! Dit kan een vriend of familielid zijn die handig is met dit soort dingen, maar ook een budgetcoach kan je helpen orde in de financiële chaos te krijgen. Hulp vragen is echt niks om je voor te schamen. Er zijn veel meer mensen die hier moeite mee hebben, dan je misschien zou denken.

Heb jij dit stappenplan doorlopen? Dan weet ik zeker dat jij vanavond een heel stuk lekkerder slaapt! 


Reageer ook