Op deze manier weeg je je het best!

“Stap maar één keer in de week op de weegschaal, niet vaker” is het advies dat je meestal krijgt als je op dieet gaat. Zojuist las ik een artikel waarin een deskundige stelt dat je het juist iedere dag moet doen. Bij voorkeur in de ochtend, het liefst steeds op hetzelfde tijdstip. Hieronder geven we een paar tips om je zo goed mogelijk te wegen.

In de ochtend in je blootje op de weegschaal

Zorg er altijd voor dat de omstandigheden waaronder je je weegt zoveel mogelijk hetzelfde zijn. Deskundigen raden aan om je in de ochtend direct na je eerste WC bezoek te wegen. Dus nog voordat je ontbijt of gaat sporten. Drink je toch eerst een glas water of een kop koffie, dan kan dat zo 200 milligram schelen. En denk aan de kledingstukken die je aan hebt. Zelf stap ik altijd in mijn blootje op de weegschaal om de omstandigheden steeds zo gelijk mogelijk te houden :-).

Een zo gelijkmatig mogelijke verdeling

De ondergrond van je weegschaal is ook belangrijk, zorg ervoor dat die hard en recht is. Bij voorkeur niet op tapijt. En denk er aan dat je rechtop op de weegschaal staat met je gewicht verdeeld over beide voeten.

Weeg je regelmatig

Er is wetenschappelijk bewijs dat wanneer je jezelf regelmatig weegt je gemotiveerder bent om gewicht te verliezen of je goede gewicht te behouden. Volgens dieetgoeroe, Dr. Mike Roussell, zou eens per dag op de weegschaal staan je helpen herinneren wat je doel is en je motiveren om dat doel te bereiken. Maar heel veel andere deskundigen geven aan dat je het echt maar één keer in de week hoeft te doen.

Gezondheid in het algemeen

Soms kan het op de weegschaal stappen je een rotgevoel geven „Maar als je je gewicht kent en op een consistente manier controleert, kun je niet alleen je gewicht beheren maar ook betere beslissingen nemen op het gebied van je gezondheid in het algemeen.”, aldus een deskundige in Self.

Werkt voor mij motiverend!

Het afgelopen jaar ben ik 10 kilo afgevallen en heb me in die tijd dagelijks gewogen. Dat doe ik nog steeds. Ik wil liever niet aankomen, maar ook niet afvallen en zo kan ik de boel een beetje onder controle houden. Maar ik raak niet meteen in de stress als ik een keer wat zwaarder ben na een weekendje vol feestjes. Maar het motiveert mij wel om de dagen erna weer gezonder te eten en te leven. Zodat ik me fit blijf voelen. En dat is toch precies waar het om gaat?

Bron: Metronieuws


Reageer ook