‘Mijn sport’ was vroeger waterpolo. Iedereen die het spelletje een beetje kent, weet dat het een loodzware en kei harde sport is. Bij zowel de mannen- als de vrouwenploegen gaat het elke wedstrijd hard tegen hard. We doen allemaal alles voor de winst. Op de Nederlandse waterpolo-clubs zijn de mannen- en vrouwenteams vaak erg trots op elkaar. Ze gaan naar elkaars wedstrijden, moedigen elkaar aan en zien de ander als een volwaardig sporter. Helaas zijn de reacties van mensen buiten de sport niet altijd even leuk…
“Waterpolo, dat is toch een pottensport?” of “ik vind waterpolo helemaal niks voor jou, je bent altijd zo vrouwelijk”, heb ik meer dan eens te horen gekregen. Op de een of andere manier waren er veel mensen (en dan met name mannen) die waterpolo helemaal niks voor vrouwen vonden. En dat ook niet onder stoelen of banken schoven. Zelf heb ik me hier nooit wat van aangetrokken, maar ik kan me voorstellen dat er heel wat meisjes waren die er flink onzeker van zijn geworden. Of misschien de sport zelfs helemaal niet meer wilden spelen.
Niet goed genoeg
Niet alleen rond waterpolo hangt een ‘mannen zijn geweldig, vrouwen kunnen er maar beter mee ophouden imago’. Ook bij veel andere sporten krijgen vrouwen en meisjes maar vaak opmerkingen dat ze niet goed genoeg zijn, ze normaal moeten doen of dat ze er zelfs beter helemaal mee op kunnen houden.
Steengoede reclame
Nike speelt hier nu op in met een steengoede reclame die een ode brengt aan alle vrouwelijke sporters. De boodschap: laat nooit iemand je vertellen dat je gek doet, raar bent of niet thuishoort in de sport. Iets wat ook vandaag de dag (helaas) nog heel relevant is.
https://www.youtube.com/watch?v=whpJ19RJ4JY
Kippenvel
Op Twitter wordt massaal gereageerd op de campagne. Mensen zijn diep onder de indruk van de boodschap van de commercial. Ik huil om een Nike-advertentie’, ‘kippenvel’ en ‘liefde, liefde, liefde’, lezen we op het platform.
Wat mij betreft is dit nou iets wat elke ouder aan zijn/haar sportende dochter zou moeten laten zien. Wat een inspirerende reclame! Ben jij het hier mee eens?