Mara’s Zwangerschapsdagboek: 16 weken zwanger en tijdens het hardlopen in mijn broek geplast

Als zwangere vrouw ben ik dol op artikelen, websites en boeken over zwangerschap. Zo verslond ik laatst nog ‘12 Maanden Zwanger‘ van Willemijn van Lochem en Martine Heemskerk en sla ik er weer heel wat zwangerschapslijstjes op na. Waaronder: 7 gênante zwangerschapskwaaltjes, geschreven door Mama & Zo. En ja hoor: ook ik heb bij 15 weken zwangerschap al één van deze kwaaltjes mogen afvinken. Namelijk: in je broek plassen. 

Steen in mijn vagina

Tijdens mijn eerste zwangerschap kreeg ik al erg vroeg last van mijn bekken. “Ik heb de hele tijd een drukkend gevoel in mijn vagina. Alsof er een steen ingenaaid zit” zei ik tegen een vriendin die mij bij 15 weken zwangerschap vroeg waarom ik nu al zo bijzonder liep. “Is dat niet gewoon bekkenpijn?” merkte zij op. En ja hoor: die ‘steen in mijn vagina’ was het eerste signaal van de bekkenpijn waar ik nog maanden last van heb gehad.

Zwaar tillen

Deze zwangerschap nam ik mij dan ook één ding voor: ik ga er alles aan doen om dat te voorkomen. Netjes doe ik elke dag mijn kegeloefeningen, ga twee keer per week naar de Mom in Balance les, zit goed rechtop met beide voeten recht op de grond en lig ‘s nachts keurig op mijn linkerzij. Waar ik alleen geen rekening mee heb gehouden, is dat ik het tillen van zware voorwerpen moeilijk kan vermijden. Het zware voorwerp dat veel tillen vereist? Sophia. Wel een heel lief voorwerp overigens 😉

Sportief uurtje

“Heb je al last van de steen in je vagina?” appte mijn vriendin vorige week. Knap, ze heeft precies onthouden wanneer de pijn vorige keer begon. Gelukkig kon ik terugsturen dat ik nog geen last van pijn heb. Na het beantwoorden van het appje stap ik op de fiets en race richting mijn Mom in Balance lesje. Een heerlijk sportief uur met heel veel gezellige zwangere vrouwen.

Powerwalken of hardlopen

Tijdens de les staan een aantal oefeningen centraal. Als warming up start je met een stuk powerwalken of hardlopen (wanneer je dat nog kan). Daarna doen we veel squats, oefeningen met een elastische band en steeds korte stukjes powerwalken of hardlopen. De les sluiten we af met een laatste stuk powerwalken of hardlopen en natuurlijk een aantal goede rekoefeningen.

In mijn broek plassen

Afgelopen woensdag was de les niet anders dan anders. Het ging super lekker en ik genoot enorm van de workout in de frisse buitenlucht. Maar, tijdens het laatste stuk hardlopen ging het mis. Hoewel het buiten slechts 4 graden was, werd het tussen mijn benen ineens ruim 37 graden. En niet op een goede manier… Ik was kei hard in mijn broek aan het plassen. Gelukkig had ik die dag nog niet heel veel gedronken en had ik een donkere broek aan en heeft daardoor (volgens mij) niemand iets gezien. Toch vond ik het wel heel vervelend en ook best gênant. Vooral omdat ik de controle over mijn blaas volledig kwijt was.

Rustiger aan doen

De afgelopen 16 weken ben ik gewoon blijven hardlopen. Alles een tempo’tje lager natuurlijk, maar het lukte nog wel.  Ik ben bang dat ik deze week de overstap naar het powerwalken moet gaan maken. Zwangerschapsincontinentie komt vaak voort uit bekkenbodemklachten en het is dan ook het eerste teken dat ik rustiger aan moet gaan doen. Lastig, want ik geniet altijd enorm van mijn rondes door het Vondelpark… En ook het tillen van Sophia is moeilijk te vermijden.

Heb jij tips?

Ik ben heel benieuwd of jij hier ook last van hebt gehad tijdens je zwangerschap. En zo ja, wat heb jij er tegen gedaan? Laat je reactie achter in de comments onder dit artikel. Ik lees het altijd heel graag :)


Reageer ook