Mara volgt het 6×6 dieet en valt snel af: wat is dit dieet precies?

Vorige zomer was ik het zat. Het lukte mij maar niet de zwangerschapskilo’s te verliezen, ik herkende mijn lichaam niet meer in de spiegel en ik baalde dat mijn BMI te hoog was. Na de geboorte van Helena in mei 2019 ondernam ik wel tien afvalpogingen. Van ‘gewoon’ minder eten en meer bewegen viel ik nauwelijks af, drie keer per week trainen met een personal trainer deed niks en zelfs nog maar 1.300 calorieën op een dag eten zorgde bij mij niet voor gewichtsverlies. Er ging duidelijk iets mis en daarom schakelde ik professionele hulp in.

Toen ik voor het eerst bij mijn diëtiste binnenkwam, was het meteen gezellig. Ze is niet alleen mijn diëtist, maar ook mijn achterbuurvrouw. We hadden elkaar dus al weleens ontmoet en dat zorgde ervoor dat ik me snel op mijn gemak voelde. Dat gemakkelijke gevoel verdween helaas als sneeuw voor de zon toen ik op de weegschaal mocht gaan staan. Ik hier durf bijna niet op te schrijven wat deze aangaf, maar ik ga het toch doen… Op 27 juli 2021 woog ik maar liefst 92 kilo. En hoewel ik behoorlijk wat spiermassa heb, is dat bij een lengte van 1.72 meter echt veel en veel te zwaar. Ik had een BMI van 31,1 en dat betekende dus dat ik obesitas had. Terwijl ik pas 29 ben! Niet alleen mijn BMI was te hoog, ook mijn middelomvang te groot. Tijd om in actie te komen dus.

Eerste afspraak diëtiste

Samen met mijn diëtiste sprak ik over mijn eetpatroon, bewegingspatroon, wat ik lekker vind, wat ik minder lekker vind en op welke momenten ik at. Uit dat gesprek bleek dat het met dat eten eigenlijk al heel erg goed ging, maar dat ik wel wat minder alcohol zou kunnen drinken, dat ik meer zou mogen bewegen en dat ik mijn eten niet meer achter mijn computer zou moeten eten. Allemaal dingen waar ik zeker iets mee kon!

Een kilo per maand

Vol goede moed ging ik aan de slag. Mijn alcoholinname halveerde ik, ik ging elke middag een rondje wandelen en ik probeerde minder vaak achter mijn computer te eten. Dat laatste is iets waar nog steeds verbetering in te behalen valt; ik eet nog steeds vaak tijdens het werken. Ondanks het eten achter mijn computer viel ik langzaam maar zeker toch steeds wat af. Niet veel, maar gemiddeld een kilo per maand.

Weer flink aangekomen

Eind januari was ik precies een half jaar bezig en gaf de weegschaal 86 kilo aan. In zes maanden tijd viel ik 6 kilo af. Wat voelde dat goed! Maar op de een of andere manier ging het verliezen van het gewicht vanaf dat moment ineens niet zo makkelijk meer. Waar ik eerst heel rustig steeds een beetje lichter werd, werd ik nu heel rustig steeds een beetje zwaarder. Drie weken geleden (op 12 mei) gaf de weegschaal bijna 88 kilo aan. Ik was weer flink aangekomen en dat terwijl ik niet meer was gaan eten of minder was gaan bewegen.

Zeer effectief

Mijn diëtiste zag dat ik het er heel erg moeilijk mee had. Voor zowel haar als mijn gevoel deed ik er alles aan en toch werkte het niet goed. Om deze reden zijn we daarom met een ander (en vrij extreem) dieet begonnen: het 6×6 dieet. Het 6×6 dieet is een door diëtisten ontwikkeld dieet waarbij je 6 keer per dag 6 gram koolhydraten eet. In diverse onderzoeken en in de praktijk heeft deze methode zich effectief bewezen in het bestrijden van overgewicht bij onder andere mensen met insulineresistentie en/of diabetes. Na een jaar waren de deelnemers aan het onderzoek gemiddeld 9 kilo afgevallen en hadden minder diabetesmedicatie nodig. Niet alleen vielen mensen af, ook daalde bij veel personen de bloeddruk en voelde men zich fitter.

Het 6×6 dieet

Het 6×6 dieet bestaat uit drie fases. In de eerste fase (die minimaal 8 weken duurt) eet je 6 keer per dag 6 gram koolhydraten. In de tweede en derde fase ga je dit langzaam verhogen en werk je toe naar een duurzame en goed vol te houden levensstijl. Vooral de eerste fase vraagt veel van je. Ik dacht dat ik al vrij weinig koolhydraten at, maar toen ik ze écht nauwkeurig moest gaan tellen, ontdekte ik dat ik meer binnenkreeg dan ik dacht. Dingen als fruit en groente at ik graag en onbeperkt. Binnen het 6×6 dieet kan dit niet. In het boek ‘6×6 dieet’ geschreven door Wilma Bouwman en Alie Lourens wordt precies uitgelegd wat de methode inhoudt en wat je kunt eten en drinken.

Vet als brandstof

Door minder koolhydraten te eten, neem je een belangrijke brandstof voor het lichaam weg. Waar het lichaam bij de meeste mensen energie uit suikers (koolhydraten) haalt, is het bij het 6×6 dieet de bedoeling dat je lichaam energie uit vet gaat halen. Je lichaam moet in het begin behoorlijk wennen aan het ‘lopen op vet’, maar naar verloop van tijd voelen veel mensen zich beter dan ooit. Waarom koolhydraten niet helemaal schrappen? Omdat je brein deze suikers wel nodig heeft om goed te functioneren. Vandaar die 6 gram koolhydraten, 6 keer per dag. Deze hoeveelheid koolhydraten is daarentegen wel dusdanig laag, dat je geen pieken en dalen in je bloedsuiker krijgt. En dat is weer heel erg goed voor de mate waarin je gevoelig bent voor insuline. Ik zou hier nog wel veel meer over kunnen schrijven, maar eigenlijk raad ik je dan aan het boek te bestellen 😉

Lekker eten

Ik ben nu drie weken bezig met het 6×6 dieet en het bevalt mij heel erg goed. De eerste week was ik snel moe en sporten lukte niet goed. Inmiddels voel ik me energiek en ik geniet van mijn eten. Mijn lichaam wordt weer gevoeliger voor insuline en ik heb minder last van schommelingen in mijn energiebalans. Ook in de weekenden lukt het mij goed om dit dieet vol te houden. Je mag immers gewoon lekker kaasjes, vis, noten, vlees en avocado blijven eten. De keuzes die ik maak zijn flink anders, maar zeker niet minder lekker of minder verzadigend. Ook brood heb ik niet helemaal hoeven schrappen en ik kies nu elke ochtend voor een koolhydraatarme boterham. Deze beleg ik lekker dik met ei en kaas.

Energiek en blij

Er is in drie weken tijd veel gebeurd in mijn lijf. Mijn lichaam ‘loopt’ nu dus echt op vet. Dit kun je meten door middel van een ketonentest (simpel gezegd zijn ketonen afvalstoffen die vrijkomen als vetten worden afgebroken) heel makkelijk aantonen. Daarnaast voel ik me dus energiek en ik vind het leuk om steeds weer nieuwe gerechten te ‘bouwen’ die uit 6 gram koolhydraten bestaan. De uitdaging hierin is dat ze voldoende verzadigend zijn, hoog in eiwitten en vetten zijn en ook nog genoeg groente bevatten. Om te voorkomen dat ik tekorten oploop slik ik tijdens het volgen van het dieet wel een multivitamine. Daarnaast word ik dus professioneel begeleid door mijn diëtiste.

Flink afgevallen

Afgelopen dinsdag mocht ik weer op de weegschaal gaan staan. Wauw! In minder dan 3 weken tijd ben ik 2,1 kilo afgevallen. Daarnaast is ook mijn middelomvang 3 centimeter kleiner geworden. We kunnen dus wel stellen dat dit dieet heel goed werkt voor mij! Ook is het goed om te benoemen dat ik niet minder calorieën ben gaan eten (zelfs ietsje meer). Mijn lichaam reageert dus heel erg goed op de kleine hoeveelheid koolhydraten.

Bewegen

Naast het andere eten ben ik ook lekker blijven bewegen. Ik sport twee keer per week met mijn personal trainer en stap daarnaast twee keer per week op de spinningfiets (gewoon thuis op zolder). Ook wandel ik tijdens de lunchpauze een stukje, variërend tussen de 10 en 30 minuten. Dat eten van mijn lunch doe ik daarna overigens wél weer achter mijn computer. Haha! Er valt dus echt nog wel meer winst te behalen 😉

Mij op Instagram volgen

Omdat het 6×6 dieet heel erg nieuw is, is er online nog maar weinig over te vinden. Om deze reden ben ik dan ook mijn eigen Instagram-account gestart waarop ik mijn ervaring, tips en recepten (met maximaal 6 gram koolhydraten) deel. Als je het leuk vindt kun je mij volgen via @6x6_dieet_recepten.

Zelf het dieet volgen

Wil je meer weten over het 6×6 dieet? Dan adviseer ik je om het boek te bestellen. Daarnaast is het zeker aan te raden om dit dieet onder professionele begeleiding te volgen. Je gaat echt heel anders eten en het is belangrijk om op te letten dat je geen tekorten oploopt. Bespreek dit dus eerst met je huisarts/diëtist.

Praat mee

Zou jij het 6×6 dieet wel willen proberen? Ik ben heel benieuwd. Praat mee in de reacties onder dit artikel.

2 reacties

Mara -

Hoi Bob,

Dank voor je reactie! Het werkt zeker erg goed 🙂 Het is echter niet zo dat ik fruit en groente helemaal laat staan. Hiervoor at ik het onbeperkt, maar nu tel ik wel de koolhydraten. Hierdoor kom ik op 200/300 gram groente per dag. De hoeveelheid fruit is (helaas) verwaarloosbaar. Ik slik er daarom ook een multivitamine naast. De eerste fase duurt ongeveer 8 weken. Daarna ga ik weer meer koolhydraten en dus ook meer groente en fruit eten. Ik kan niet wachten 😉

Groet,
Mara

bob -

Hi Mara. Goed dat je je gewicht wilt terugbrengen naar een gezonde waarde en mooi dat het nu lukt de laatste weken. We jammer dat je volgens het 6×6-dieet fruit en groenten moet laten staan terwijl dat nu juist dé bron van vitaminen en vezels is. Heel veel succes met het vervolg. Groet, Bob

Reageer ook