Last van uitstelgedrag? Zo kom je er NU vanaf!

Ik heb een aantal talenten en een ervan is: uitstellen. Daar ben ik meester in. Elke keer neem ik me voor eerder te beginnen. Goed te plannen. En telkens weer voel ik op het allerlaatst de deadline in mijn nek hijgen. Het lot van een schrijver. Hoe voorkom je die hete adem in je nek? En kun je uitstelgedrag overwinnen? Ja. Dat kan.

Schoonmaken, belastingaangifte doen, de boekhouding aanpakken. Het kunnen klusjes zijn waarin je helemaal geen zin hebt en maar voor je uit blijft schuiven. Maar je weet dat er geen ontkomen aan is. Overzicht is het keyword. Als je weet wat je moet doen, wanneer iets klaar moet zijn en wat je daarvoor nodig hebt, geeft dat lucht in je hoofd. Ik gebruik daarvoor een bullet journal.

Papiertijger

Nou ben ik van nature een papiertijger en daar waar iedereen zijn afspraken in zijn telefoon zet, tover ik mijn papieren agenda uit mijn tas. Sinds een paar jaar werk ik ook in een bullet journal, een uit de kluit gewassen schrift, waarin ik alles opschrijf. Elke dag pak ik mijn bullet bijbel en schrijf op wat ik die dag moet doen. Ik zet de klussen in willekeurige volgorde en ga daarna kijken waartegen ik het meest opzie. Die doe ik als eerste. Als ik er klaar mee ben, vink ik de klus af in het schrift. En dat is zo’n lekker gevoel.

Focus

Wat kun je nog meer doen om je uitstelgedrag binnen de perken te houden? Een aantal tips om je focus te houden. Want iedereen weet hoe lekker het is als je eindelijk op de verzendknop van de belastingdienst drukt en de aangifte is gedaan. Of hoe fijn het is om na het schoonmaken van je huis tevreden op de bank te zitten met een kop koffie. Omdat je die hebt verdiend. Stoppen met uitstellen dus!

Zet een wekker

Wie snel is afgeleid doet er goed aan een wekker te zetten. Probeer een half uur lang bezig te zijn met je klus. Dat kan werk zijn, maar ook een andere taak. Zet je timer op een half uur en werk door. Laat je niet afleiden en na het half uur, geef je jezelf vijf minuten pauze. Door geconcentreerd te werken klaar je de klus sneller.

Leg je telefoon weg

Ik heb de neiging om tijdens minder leuke taken, continu op mijn telefoon te kijken. Even checken wat de rest van de wereld doet. Ik check de nieuwsapp, kijk wat mijn vrienden op Facebook doen, speur Instagram af. Maar elke keer als je je telefoon oppakt, ben je je concentratie kwijt. Mijn telefoon hield mijn schermtijd bij: elke keer als ik mijn telefoon oppakte, werd dat geregistreerd. Ik schrok van het aantal uren die ik per dag op mijn telefoon zit. Dat gaat ongemerkt! Dus: telefoon ver weg leggen en niet eerder oppakken dan het werk is gedaan.

Oordeel niet over je taak

Hoewel je geneigd bent een taak ‘leuk’ of ‘niet leuk’ te vinden, is dit niet handig. De taken die je op bord hebt liggen, moeten gewoon af. Als je bij voorbaat al iets ‘stom’ vindt, dan ga je al met weerstand aan de slag. Probeer je takenpakket als geheel te zien en werk de klussen gewoon een voor een af. Bepaal hoe lang je met een opdracht bezig wilt zijn en houd je aan die tijd zonder dat je je laat afleiden. Je zult zien dat ook die rottige opdrachten opeens klaar zijn en jij opgelucht.

Maak een to-do list

Mijn bullet journal is mijn bijbel, mijn externe geheugen. Naast taken, schrijf ik daarin telefoonnummers. Mooie quotes. Plak ik foto’s. Op die manier worden het een soort dagboeken waarin ik altijd terug kan bladeren. Ook schrijf ik er elke dag een to do-list in met alles wat ik moet doen die dag. Verhaal voor de krant schrijven, mijn moeder bellen, online afspraak maken met de tandarts, klanten bellen. Echt alles. En elke taak die ik klaar heb, vink ik af. Met een roze stift omdat ik daar heel gelukkig van wordt. Maar ook zonder schrift is het handig een to do-list te maken. Het geeft rust in je hoofd, want alles dat je moet onthouden schrijf je op waardoor het uit je hoofd is en je er niet meer aan hoeft te denken. Werkt echt heel goed.

Hak je taak in stukken

Als je veel op je bord hebt, ligt stress al snel op de loer. Steeds iets uitstellen kan komen omdat je geen overzicht hebt. Dan is het zaak om je klus in stukken te hakken. Compartimenteer de zaken. Wil je nou eindelijk eens je kledingkast opruimen maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Haal je kast dan leeg en leg broeken bij broeken, truien bij truien en doe dit met al je kleding. Vervolgens maak je je kast schoon en sorteer je de kleding. Wat wil je houden, wat kan weg? Door kleine stappen in een grote klus te nemen houd je overzicht en ben je voor je het weet klaar.

Hoewel het vaak goed gaat en ik opdrachten ruim op tijd klaar heb, blijf ik de hete adem van een flinke deadline soms ook lekker vinden. Door de adrenaline ga ik als een speer. Maar altijd als ik klaar ben, en ik tevreden met een kop koffie op de bank zit,  neem ik me voor om de volgende keer gewoon op tijd te beginnen….


Reageer ook