Last van extra waterkilo’s? Zo kom je er vanaf!

Mijn gewicht kan in bepaalde periode’s van dag tot dag enorm verschillen. Niet alleen de weegschaal geeft dan een hoger getal aan, ook mijn kleding zit strakker. Zo kan mijn gewicht ineens ruim 2 kilo hoger zijn dan de dag daarvoor. Dit komt gelukkig niet doordat ik ineens enorm ben aangekomen, maar door het vasthouden van vocht. Herken jij dit? Gelukkig kan je er wat aan doen!

1. Zo min mogelijk zout

Zout is heel erg lekker en we hebben het hard nodig, maar de meeste Nederlanders krijgen er veel te veel van binnen. Niet alleen is dit enorm slecht voor de nieren, maar ook zorgt het ervoor dat je vocht vasthoudt. Houd je dagelijkse zoutinname daarom in ieder geval onder de 6 gram.  Zout vind je niet alleen in het zoutvaatje, maar vind je vooral terug in bewerkt voedsel. Door zelf en vers te koken heb je het zelf in de hand!

2. Kalium-rijke voeding

Wist je dat het mineraal kalium een belangrijke rol speelt bij de vochthuishouding van je lichaam? Een kalium-tekort kan ervoor zorgen dat je extra vocht vasthoudt. Gelukkig komt dit weinig voor, maar voorkomen is beter dan genezen. Kalium vind je onder andere in bananen, abrikozen, mango’s, avocado, wortels en linzen. Helemaal niet verkeerd om hier wat meer van te eten dus!

3. Voldoende vezels

Als je last hebt van constipatie (verstopping), is de kans groot dat je buik opgeblazen en vol voelt. En wist je dat je het zelfs op de weegschaal kunt zien? Door voldoende vezels te eten houd je de stoelgang soepel en voorkom je dit gevoel. Vrouwen wordt geadviseerd dagelijks in ieder geval 30 gram vezels binnen te krijgen. In een volkoren boterham vind je 2,3 gram, in een portie muesli 3,6 gram en in een opscheplepel kapucijners 4,4 gram.

4. Probiotica

Ooit van probiotica gehoord? Probiotica zijn ‘goede’ bacterien die geen gevaar voor de gezondheid vormen. Er zijn veel mensen die aangeven dat het innemen van probiotica een positieve werking op hun darmen heeft. Wetenschappelijk is hier weinig bewijs voor, maar het kan zeker geen kwaad. Probiotica vind je in yoghurt, kefir, miso, tempeh, kimchi en augurken.

5. Veel water

Het klinkt tegenstrijdig, maar om overtollig vocht af te drijven, is het hard nodig om voldoende water te drinken. Wanneer je te weinig water drinkt, slaat je lichaam zo veel mogelijk vocht op. Dit is een goed mechanisme wanneer we écht te weinig vocht tot onze beschikking hebben, maar een minder gunstig proces wanneer we juist van al dat extra vocht af willen. Drink daarom in ieder geval 1,5 liter water per dag.

6. Houd rekening met je cyclus

Je cyclus wordt gestuurd door hormonen, dat wist je waarschijnlijk wel. Dat je hierdoor af en toe bloed-chagrijnig kunt worden, wist je waarschijnlijk ook wel. Maar wist je ook dat je rond je menstruatie meer last van extra vocht kunt krijgen? Oestrogeen en progesteron zorgen er namelijk voor dat je lichaam vocht vasthoudt. En dat merk je!

Het afdrijven van watergewicht, kan resulteren in centimeters minder lichaamsomvang. En dat zonder er bijzonder veel voor te doen!


Reageer ook