Kan je maar niet in slaap komen? Zo overleef jij morgen toch je dag!

Plafonddienst. Ik heb er zelden last van, maar die ene keer dat het gebeurt heb ik een -al zeg ik het zelf- geweldig noodplan. Want alleen maar naar het plafond staren is om twee redenen vervelend: je kan niet slapen én je doet niks nuttigs met deze tijd. Ook kan het zijn dat je flink in gedachten verzonken raakt, over bijvoorbeeld iets waar je je zorgen over maakt. Deze zorgen kunnen ervoor zorgen dat je nog moeilijker in slaap komt en dus nog minder kostbare slaapuurtjes kunt maken. 

We hebben een aantal tips die ervoor zorgen dat je morgen gewoon kunt volhouden:

1. Ga NU douchen en leg vast je kleding klaar

Ga NU douchen en was je haren. Zo hoef je dat morgenochtend niet meer te doen. Dit scheelt je zo een kwartier, zeker als je haren ‘s ochtends al droog zijn. Het tweede voordeel is dat je goed kunt ontspannen door het warme water. Dit zorgt ervoor dat wanneer je weer in bed ligt, je makkelijker in slaap valt. Leg ook je kleding vast klaar voor morgen, gaat je tijd schelen!

2. Drink absoluut geen kop thee

Veel mensen nemen een kop thee als ze niet kunnen slapen. Het klopt dat warme dranken je tot rust kunnen brengen, maar in thee zit theïne. Dit heeft hetzelfde effect op je lichaam als cafeïne. Wil je wat warms drinken? Kies dan voor een kruidenmelange. Check op de verpakking voor de zekerheid dat er geen thee in zit.

3. Maak vast een lijstje van alles wat je morgen moet doen

Een van de meest voorkomende redenen van slapeloosheid is bij vrouwen dat ze lang liggen te piekeren. Dit kan over onbetaalde rekeningen gaan, maar ook over alles wat nog in het huis moet gebeuren. Lig je te piekeren? Sta op en maak een lijst van dingen die je morgen of deze week gaat aanpakken. Ook hier sla je weer twee vliegen in één klap: je hebt inzicht in wat er moet gebeuren én je piekeren wordt een stuk minder.

4. Zet het koffiezetapparaat vast zo klaar dat je alleen nog maar op ‘aan’ hoeft te drukken

Koffie. Koffie. Koffie. Wat kan een ochtend beter redden dan koffie? Bij mij vrij weinig… Gooi er na het wakker worden meteen een goede sloot koffie in. Deze oppepper kan je wel gebruiken na een nacht slecht slapen.

5. Plan morgenavond (indien mogelijk) zo veel mogelijk vrij

Een vrije avond is een heel fijn vooruitzicht als je weet dat je nu al niet in slaap kunt komen. App vast naar je sportmaatje dat je morgen een avondje overslaat en bestel eten in plaats van koken. Hoe lekker als jij dan vroeg naar bed kunt?!

Kortom: probeer je te ontspannen, breng in kaart waardoor je niet in slaap komt, blijf morgen iets langer liggen en plan een vrije avond. Al deze dingen zorgen

Heb je gedurende een lange periode last van slaapproblemen? Maak dan voor de zekerheid een afspraak met je huisarts.

Lees ook: 5 super geheime Pokémon GO tips waar jij je voordeel mee gaat doen!

5 super geheime Pokémon GO tips waarmee jij je voordeel mee gaat doen

 


Reageer ook