fb
Damespraatjes Damespraatjes

Jongetje van 9 wordt vergeten op Schiphol en mist vlucht

Zenuwachtig was ik altijd voordat ik ging vliegen. Niet vanwege vliegangst, maar bang dat ik te laat zou komen, er iets mis zou zijn met mijn ticket of mijn visum. Tegenwoordig heb ik er minder last van maar vorige week sloeg het wel toe, want na inchecken bleek dat het toestel vol was en ik op “afroep” werd geplaatst. Uiteindelijk mocht ik wel gewoon mee, maar de zenuwen sloegen wel even toe.

Hoe lastig moet het zijn om te vliegen en tegen de stress van Schiphol te kunnen als je pas 9 jaar bent én autistisch! Fijn als je dan assistentie kunt krijgen om op tijd in je vliegtuig terecht te komen. Maar soms kan ook dat verkeerd lopen! Door een fout op Schiphol hebben Angelo (9) en zijn moeder Vesna Vucic hun vlucht gemist naar het Kroatische Split lazen wij in de Telegraaf.

Overprikkeld

“Angelo is dol op vliegen, maar heeft assistentie nodig op het drukke Schiphol”, vertelt zijn moeder. “Hij kan gauw overprikkeld raken in kleine volle ruimten en lange wachtrijen. Daarom riepen we vooraf de hulp in van een ’airport caddy’. We werden opgehaald en snel langs security en paspoortcontrole geleid. Daar stond een wagentje klaar om ons naar de gate te brengen, waar we even moesten wachten om apart in een busje over het platform naar ons vliegtuig te worden gereden.”

Mochten niet meer boarden van Easyjet

Omdat ze daarna vrij lang moesten wachten ging Vesna op onderzoek uit. “Ik vroeg nog aan onze begeleidster wat er aan de hand was. Ze vertelde dat het erg druk was en dat we geduld moesten hebben. Toen er eindelijk iemand kwam, was het te laat. De gate was gesloten en we mochten niet meer boarden van easyJet, terwijl het toestel nog zeker een kwartier aan de slurf bleef staan.”

Hectiek is geen optie

Angelo raakte compleet overstuur toen hij hoorde dat hij niet meer mee mocht. “Het bleek dat ze ons in de chaos waren vergeten in te laten stappen. Aan de easyJet-balie probeerden ze ons nog om te boeken naar een andere vlucht met overstap. Die hectiek is voor mijn zoontje echter geen optie. Ik moest hem daar direct weghalen en besloot een taxi terug naar huis te nemen. Daar zijn we noodgedwongen in de auto gestapt om naar Kroatië te rijden.”

Axxicom geeft fout toe

Axxicom Airport Caddy,  het door Schiphol ingehuurde bedrijf voor passagiers met een beperking, biedt, wanneer De Telegraaf om een reactie vraagt, alsnog excuses aan. Een woordvoerster geeft de fout ruiterlijk toe. „Dit had nooit mogen gebeuren. Deze mensen zijn te laat ingepland en helaas ook te laat aan de gate opgemerkt door onze medewerkers. De jongen werd toen onhandelbaar. Wij vinden dat heel vervelend en willen het graag met de moeder goedmaken.”

Volg jij ons al?

Facebook Instagram Threads Twitter Pinterest TikTok Newsletter

Reageer ook