Is sporten op een lege maag beter dan sporten na het ontbijt?

Ik ben dol op sporten en heb het mijn hele leven dan ook gedaan. De ene periode ben ik fanatieker dan de andere, maar een rondje rennen of stukje fietsen heb ik hard nodig om mijn kop gezond te houden. Zelf sport ik het liefste tussen de middag. Mijn spieren hebben er dan al een ochtend opzitten en zijn lekker opgewarmd en toch ben ik nog niet helemaal uitgeblust, zoals ik dat aan het einde van de dag wel vaak ben. 

Soms kan het niet anders en dan sport ik ‘s ochtends. Een rondje hardlopen is dan favoriet en dat doe ik liever niet op een te volle maag. Naast het feit dat ik een volle maag niet prettig vind tijdens het hardlopen, heb ik zo vroeg ook vaak nog niet echt trek. Met veel tegenzin werk ik een licht ontbijtje weg, zoals een banaan of een cracker en start vervolgens mijn workout. Toch hoorde ik laatst iemand die zei dat je ‘s ochtends toch beter op een lege maag kunt sporten. Hoe zit dat?

Op nuchtere maag

Onderzoekers aan de Britse Universiteit van Bath ontdekten dat mensen die met een lege maag gaan sporten, meer vet verbranden dan mensen die met een ontbijt op aan hun training begonnen. In het onderzoek lieten ze tien mannen met overgewicht op een lege maag op een loopband lopen. Dezelfde groep werd later na een stevig ontbijt van ongeveer 600 calorieën opnieuw op de loopband gezet. Wat bleek? Tijdens de sportsessie op nuchtere maag werden er meer vetverbranding stimulerende eiwitten aangemaakt dan tijdens de sportsessie na een stevig ontbijt. Het metabolisme van de nuchtere mannen ging sneller over op vetverbranding. Sport je om vet te verbranden? Dan zou je dat (als je naar dit onderzoek kijkt), het beste zonder ontbijt kunnen doen.

Minder energie

Hoewel de vetverbranding dus hoger is op nuchtere maag, is er nog iets waar je rekening mee moet houden. Op een nuchtere maag heb je minder energie beschikbaar waardoor de inspanningsintensiteit lager ligt en de training dus niet op zijn best zal zijn. “Mogelijk is dat ook de reden waarom veel topatleten vaak op nuchtere maag een lange, rustige duurtraining doen en dat zwaardere, intensievere trainingen eigenlijk zelden nuchter worden uitgevoerd” zegt Luc van Loon, spierfysioloog en hoogleraar Fysiologie van Inspanning aan de Universiteit van Maastricht tegen Volkskrant.

De man met de hamer

Omdat bij sporten op een lege maag de voorraad koolhydraten beperkt is, raken we na 45 tot 60 minuten intensief sporten door onze koolhydraatvoorraden heen. Dit ken je misschien wel als ‘de man met de hamer’. Train je ‘s ochtends op lege maag, dan kom je de man met de hamer wel heel snel tegen. En dat is zonde van dat vroege opstaan!

Conclusie

Train je puur en alleen voor het verbranden van vet? Dan zou je ht beste op een lege maag kunnen sporten. Maar wil je er een lekker sportmoment van maken, waarbij je de hele training voldoende energie hebt? Dan kan je vooraf maar beter iets lichts eten. Denk hierbij aan een banaan, een geroosterde boterham met avocado of een cracker met huttenkase en komkommer. Maar net wat jij wegkrijgt op dat moment! Zorg in ieder geval voor koolhydraten. Deze komen snel vrij en zijn tijdens het sporten een goede brandstof voor je lichaam.

Hoe sport jij ‘s ochtends het liefst? Ik ben heel benieuwd! Praat met ons mee in de comments onder dit artikel. 


Reageer ook