Hoe kom je aan blaren op je voeten en hoe kom je er snel van af?

Mara en ik waren een paar weken geleden in New York en hebben daar qua afstand bijna de Vierdaagse van Nijmegen gelopen. En dat hebben we geweten ook. Nog niet op de eerste dag, want toen liepen we met gemak zonder ook maar een centje pijn zo’n 25 kilometer. Maar de dagen daarna ging het een stuk moeizamer en de blaren die we eigenlijk niet hadden verwacht waren de grote boosdoeners.

Hoe kom je eigenlijk aan blaren?

De huid bestaat uit 2 lagen, de opperhuid en de onderhuid. Door wrijving gaan deze over elkaar heen bewegen en als dat heftiger is dan normaal het geval is, dan ontstaat er tussen de 2 lagen een kussentje van vocht.

Hoe kun je blaren voorkomen?

Door wrijving en druk te voorkomen. Dat kan op verschillende manieren:

1. Koop goede schoenen die passen bij jouw loopgedrag.

Ga je de 4-daagse van Nijmegen lopen koop dan geen winter wandelschoenen, want de kans is groot dat de temperatuur in die tijd van het jaar boven de 20 graden ligt. Je krijgt dan zweetvoeten en dat zorgt weer voor meer wrijving (en dus blaren). Wandel je in de bergen, dan heb je ook weer andere schoenen nodig dan op de gewone weg, omdat de druk op andere punten in je schoen komt te liggen. Het gebruik van neopreen inlegzooltjes kan blaarvorming voorkomen.

2. Koop goed passende schoenen.

Zijn je schoenen te groot dan krijg je veel wrijving. Zijn ze te klein dan krijg je veel druk en raken bepaalde plekken in je schoen geirriteerd en zijn dan vatbaarder voor blaren. Veel vrouwen hebben ook blaren bij het dragen bij pumps, zeker in de zomer als je geen panty draagt. Hiervoor bestaan speciale hielbeschermers.

3. Zorg dat je goed getraind bent.

Ga niet meteen 40 kilometer lopen op je nieuwe schoenen, maar bouw het een beetje op. Zeker ook met wandelschoenen. Als ik nieuwe schoenen heb gekocht dan trek ik ze meteen aan als ik thuis kom en loop er dan vast een uurtje mee in huis. Probeer ook eeltvorming te voorkomen.

4. Trek de juiste sokken aan.

Bij voorkeur zonder naden of pluisjes. Dat kunnen zowel gewone sokken zijn als dunne naadloze sokken van acryl of polyester (deze weefsels voorkomen het nat worden en daardoor zacht worden van de huid door een goede afvoer van het transpiratievocht) met daaroverheen dikkere speciale wandelsokken. Als je twee paar sokken aantrekt kan dat de wrijving opvangen. Veel mensen hebben hier goede ervaring mee. Persoonlijk vind ik het te heet, waardoor ik toch dat broeierige gevoel in mijn schoenen krijg. Veel merken bieden prima sokken aan, bijvoorbeeld Nomad.

Je hebt toch blaren gekregen. Wat nu?

Grote en pijnlijke blaren kunnen als volgt behandeld worden. Op Dokterdokter.nl kwamen we de volgende tips tegen::

  • Omgeving van de blaar en de blaar zelf goed schoonmaken met en desinfecterend middel, bijvoorbeeld jodium, chloorhexidine of alcoholoplossing.
  • Met een steriel mesje of naaldje( als niet beschikbaar naald met alcohol gereinigd) twee kanten van de blaar voorzichtig insnijden of inprikken.
  • De blaar voorzichtig leegdrukken met een wattenstokje (rollend er overheen strijken) of gaasje, daarna opnieuw desinfecteren en androgeen.
  • Met pleister (gewone of speciale pleister, zoals: hydrocolloïdpleister, zinkoxidepleister of steriele gaaspleister) de blaarrest afdekken. Kijk hier voor blarenpleisters bestellen
  • Daarna droge sokken aantrekken en zo mogelijk een klein beetje talkpoeder in de schoenen.
  • Soms gaan mensen als een gevolg van de blaren (onbewust) anders lopen. Door het andere looppatroon ontstaan dan klachten van gewrichten, spieren, nek en rug.

Lees ook:

Bronnen:


1 reactie

ByLeen -

Ohhhh ik durf ze nooit lek te prikken haha
Zo’n hekel aan blaren, bah!

Reageer ook