Hoe herken je een tekstnek of een iPostuur en wat kun je er aan doen?

Van de tennisarm, voetbalknie en muisarm hebben we allemaal wel eens gehoord. Maar weet jij wat een tekstnek precies is en hoe je kunt herkennen of je er last van hebt?

Tekstnek en iPostuur

Het is nog niet zo lang geleden dat we onze mobiele telefoon vooral gebruikten om te bellen en berichtjes te sturen. Tegenwoordig gebruik je ‘m eigenlijk overal bij en kun je ‘m niet meer uit je leven wegdenken. De term tekstnek stamt nog uit de periode dat we vooral sms-jes en whatsappjes (in het engels texts) met ons telefoon verstuurden. Als je berichtjes typt of leest neem je vaak een gebogen houding aan, waardoor je je nek en rugspieren enorm belast. Naast de term tekstnek wordt ook wel het begrip iPostuur gebruikt voor mensen die zelfs wat gebogen gaan lopen of zitten door het veelvuldig gebruik van de smartphone.

Hoe komt het dat je een tekstnek krijgt?

Het menselijk hoofd weegt gemiddeld zo’n 4,5 kilo in neutrale positie (oren boven de schouders) lazen we op Fitsociety. Voor iedere 2,5 centimeter dat je je hoofd een kant op kantelt, verdubbelt dit gewicht. Als je naar je mobieltje of je tablet kijkt die op je schoot ligt, kan je hoofd dan ook al 9 tot 13 kilo wegen. Hierdoor ontstaat er verhoogde druk op je wervelkolom. De normale houding van de wervelkolom kan dan gaan veranderen en hierdoor ontstaan spierklachten.

Dit zijn de symptomen van een tekstnek

  • Stijve nek- en schouderspieren
  • Hoofdpijnklachten
  • Nekpijn
  • Schouderklachten
  • Zenuw gerelateerde symptomen als uitstralende pijn, gevoelloosheid, tintelingen en/of brandend  gevoel in één of beide armen.

Wat kun je er aan doen?

Natuurlijk zou je meteen kunnen stoppen met te veel op je telefoon kijken. Maar eerlijk gezegd is dat denk ik een utopische gedachte. Dat ding is echt niet meer uit ons leven weg te denken. Je kunt je telefoon anders gaan vasthouden en zorgen dat je vooral je nek niet te veel naar beneden kantelt. Voor een hilarische instructie voor de juiste houding: bekijk de video hieronder.

Is het leed bij jou al geschiedt en wil je echt van je klachten afkomen, dan moet je vooral veel trainen. Natuurlijk in overleg met een fysiotherapeut of een trainer. Op de website van Amstelfysio kwamen we een aantal oefeningen tegen die jou van je tekstnek of je iPostuur kunnen verlossen.


Reageer ook