Damespraatjes Damespraatjes

Hartstichting: “Een beetje koffie is goed voor het hart”

Koffie is zo populair dat het zelfs zijn eigen dag heeft: deze donderdag is het internationale koffie-dag. En er is goed nieuws voor de liefhebbers. Met mate een bakkie pleur drinken geeft minder kans op hartziekten, beroerte en diabetes. De manier waarop het gezet wordt speelt hierbij wel een belangrijke rol.

Hoeveel koffie

“Sommige mensen krijgen na het drinken van koffie last van hartkloppingen, onrust of slapeloosheid”, zegt Nienke van der Putten, adviseur medische informatie bij de Hartstichting. “Cafeïne verhoogt de hartslag en de bloeddruk een beetje. Hoeveel dit is verschilt per persoon en hangt af van hoeveel je drinkt.”

Maximale hoeveelheid

Het effect op de bloeddruk en het hart verdwijnen in de loop van de dag weer en de voordelen voor de gezondheid lijken groter dan de nadelen. Uit een groot onderzoek dat verschenen is in de European Journal of Preventive Cardiology, blijkt dat het drinken van gefilterde koffie samen gaat met een lagere sterfte dan wanneer iemand het drinkt. Voorwaarde is wel om met mate te genieten. Dat wil zeggen: tot maximaal vier kopjes per dag. Voor espresso of koffiecups zijn dat er twee of drie.

Lees ook: Verpest je je dieet als je in het weekend ongezond eet?

Antioxidanten

Van der Putten: “Het is niet duidelijk wát koffie zo gezond maakt. Mogelijk spelen antioxidanten een rol. Dit zijn stoffen die helpen om schade aan cellen tegen te gaan. Ook mensen met hart- en vaatziekten of met een hoge bloeddruk kunnen prima met mate koffiedrinken.”

koffie

Koffie is hip

“Koffie is natuurlijk ontzettend lekker”, vindt Paul Sharo, eigenaar van een koffiebranderij in Rotterdam. Hij ziet in zijn volle winkel dagelijks hoe populair de warme drank is. “Overal op de wereld zijn mensen er mee bezig. Het is voor mij een uitdaging om te zoeken naar kleine boeren met mooie producten, om zo steeds te vernieuwen.”

Zelf drinkt hij zijn koffie het liefst zwart en meer dan de maximaal vier aanbevolen kopjes per dag. “Koffie met melk werd altijd het meeste gedronken” merkt hij bij zijn klanten. “Maar we zien nu een verschuiving. Mensen blijven weg van dierlijke producten en kiezen eerder voor alternatieven als havermelk.”

Zwart en gefilterd

Wat er ín de koffie gaat speelt mee in het gezondheidsadvies. Van der Putten: “Om overgewicht te voorkomen kun je hem het beste zonder melk en suiker drinken. Dan krijg je geen extra calorieën binnen. Melkpoeder kun je beter helemaal niet nemen. Daar zit veel verzadigd vet in, en dat verhoogt je cholesterol.”

Daarnaast is het belangrijk dat de koffie gefilterd is, benadrukt Van der Putten. “In koffiebonen zit het vettige stofje cafestol, ook cholesterol verhogend. Hoe beter de koffie gefilterd is, hoe minder van deze stof in de koffie komt. En dus hoe gezonder de koffie is. Kookkoffie of koffie gezet met een cafetière wordt niet gefilterd en is daarom minder gezond.”

Ouderwets

Op de vraag of filterkoffie niet erg ouderwets is reageert Paul; “Nee, filterkoffie is juist heel modern! Er zit heel veel aandacht in. Het is eigenlijk weer een nieuwe manier van koffie zetten. En helemaal van nu.”

Dat is goed nieuws voor de koffiedrinker! Hoe drink jij je koffie het liefste? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel.


Reageer ook