Een mobiele telefoon voor je kind: wat betaal jij wel en wat niet?

Een mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit het leven van onze kinderen. Waar ze vroeger eindeloos buiten konden spelen, stoute dingen konden uithalen zonder dat ouders op de hoogte waren en zo nu en dan compleet niet bereikbaar waren ligt dat nu wel anders. Een mobiele telefoon is niet alleen een manier voor je kind om in contact te zijn met de rest van de wereld, het is ook een hulpmiddel zodat je kind voor jou altijd bereikbaar is en je hulp altijd kan inroepen.

De meeste kinderen van 10 jaar en ouder hebben tegenwoordig een mobiele telefoon en het zijn bijna altijd de ouders die dat betalen. Maar welke kosten moet je als ouder voor je rekening nemen? Het is in ieder geval heel belangrijk om hier goede afspraken over te maken met je kind. Als ouder kun je op verschillende manieren bijdragen in de telefoonkosten.

Hoe kun je bijdragen in de kosten?

Tot je kind 18 is kan het vaak zelf geen abonnement afsluiten. Je kunt verschillende dingen afspreken:

  • jij betaalt het abonnement
  • je zoon of dochter betaalt de abonnementskosten (voor een deel) terug
  • je geeft maandelijks een vast bedrag per maand

De keuze die je maakt is heel afhankelijk van de situatie waarin jullie verkeren en ook van hoeveel je kind zelf zou kunnen bijdragen. Heeft het bijvoorbeeld al een bijbaantje? En waarvoor en hoe vaak gebruikt je kind de telefoon? Wil het zo nu en dan kunnen bellen of wil het gewoon ten alle tijd internet kunnen gebruiken? Het is in ieder geval een mooie manier om je kind te leren met geld om te gaan, dus betrek hem zeker in de manier waarop de telefoonrekening uiteindelijk betaalt moet worden en maak hem bewust (en medeverantwoordelijk) van de keuzes die gemaakt moeten worden.

Duidelijke afspraken maken vooraf

Op de website van het Nibud kwamen we een mooie checklist tegen van wat je allemaal met je kind moet bespreken voordat het een telefoon gaat gebruiken.

10 dingen om vooraf met je kind te bespreken

  • Hoe hoog de maandelijkse vergoeding is als je een bedrag per maand geeft.
  • Hoe je dit geld geeft: contant, op de bankrekening, of als een kaart of code.
  • Wie betaalt als je kind over zijn bundel gaat (als je een abonnement hebt afgesloten) of wie extra prepaidkaarten betaalt als je kind meer nodig heeft dan je normaal per maand geeft.
  • Wie de telefoonkosten betaalt als je kind zelfstandig op vakantie gaat.
  • Wanneer verwacht je dat je kind even belt, sms’t of whatsAppt? Elke dag na school? Of alleen als er iets is?
  • Betaal je ook (een deel van) de bel- en sms-kosten als uw kind naar vrienden belt? Tegenwoordig is deze vraag eigenlijk steeds minder relevant, want jongeren gebruiken bijna alleen internet om te appen en te bellen (via whatsapp, FaceTime etc.).
  • Betaal je ook mee aan een internetbundel op de telefoon?
  • Wie betaalt het toestel: kan je kind voor een bepaald bedrag zelf een telefoon uitzoeken? Of krijgt hij jouw oude mobiel?
  • Wanneer is het tijd voor een nieuwe telefoon?
  • Wie betaalt als de telefoon kapot gaat, kwijtraakt of wordt gestolen?

Financiële opvoeding

Door je kind te betrekken in de keuzes die worden gemaakt kun je het leren hoe je met je geld moet omgaan. Eigenlijk net zoals je dat met het geven van zakgeld probeert te bereiken. Met geld leren omgaan is een belangrijk onderdeel van de opvoeding.

Hoe hebben jullie dit geregeld?

Heb jij afspraken met je kinderen gemaakt over het gebruik van de mobiele telefoon? Hoe was jouw rol daarbinnen en hoe reageerde jouw kind daarop? We zijn heel benieuwd hoe jullie dit regelen. Laat het ons weten via de comments onder dit artikel. Vinden we gezellig :-).


Reageer ook