Echte mannen slaan niet

Eén op de vier vrouwen in Nederland krijgt vroeg of laat te maken met huiselijk of sekse-gerelateerd geweld. In alle gevallen gaat het om mannen die de intentie hebben om een vrouw te kleineren, bezeren of mishandelen. Vrijdag 25 november is de Internationale Dag Tegen Geweld Tegen Vrouwen.

Naar aanleiding hiervan lanceert Cosmopolitan de campagne Echte Mannen Slaan Niet. Boegbeelden van deze campagne zijn tv-presentator Arie Boomsma, acteur Sebastiaan Labrie, voetballer Danny Holla, rapper Pete Philly en SYTYCD-jurylid Dan Karaty.

Echte Mannen Slaan Niet
Met het oog op de schrikbarende cijfers van het Nationaal Kompas en het Verdrag tegen geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld van de VN zegt Cosmo: “Tot hier en niet verder! Vrouwen staan wel degelijk in hun recht als zij hun grenzen aangeven. We roepen tegelijkertijd mannen op om deze grenzen serieus te nemen.” Claudia Straatmans, hoofdredacteur van Cosmo: “Cosmo houdt van echte mannen. Er zijn verschillende definities van mannelijkheid. De aller-, allerbelangrijkste beschrijving is: respect voor vrouwen. Alleen een laffe, angstige man reageert zijn agressie af op vrouwen.

Cosmo heeft een aantal BN’ers gevraagd om mee te strijden tegen huiselijk geweld. Voor ons zijn deze respectvolle mannen ECHTE MANNEN.” Acteur Sebastiaan Labrie sluit zich graag bij het initiatief aan: “Ik hoop dat er een moment komt dat de kracht van vrouwen op waarde wordt geschat en dat vrouwen het respect krijgen dat ze verdienen. Daarom steun ik deze campagne. Opdat het een luid en duidelijk geluid mag worden, in plaats van een stille echo!” Ook SYTYCD-juryvoorzitter Dan Karaty maakt zich hard voor de campagne van Cosmo, en met reden: “Als ik naar de vrouwen in mijn leven kijk – mijn moeder, mijn zus, mijn vrouw en zeker ook mijn dochter – dan zie ik alleen maar schoonheid. Dat wil je niet kapot maken.”

Wat doet de politiek tegen dit geweld?
Cosmo signaleert een pijnlijke nalatigheid: het Verdrag tegen geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld van de VN is niet ondertekend door Nederland. Europarlementariër Marije Cornelissen (GroenLinks) geeft hiervoor een somber stemmende verklaring: “Het huidige kabinet heeft op dit moment helaas andere prioriteiten dan het ondertekenen van dit verdrag. Het doet me pijn om te zien dat de handelsbelangen nu verkozen worden boven menselijke waarden.” Als reactie hierop heeft Cosmo een petitie opgezet om ervoor te zorgen dat Nederland het VN-verdrag ondertekent.

Hoe kun je je grenzen aangeven als je te maken hebt met geweld? Kijk op www.cosmopolitan.nl voor tips van Cosmo’s lifecoach Pieternel Dijkstra en voor het ondertekenen van de petitie.

Cosmopolitan
Het novembernummer van Cosmopolitan ligt vanaf donderdag 13 oktober in de winkels en is verkrijgbaar voor € 4,95.

 

 

3 reacties

Nancy -

Ik vind het goed dat deze boegbeeld bestaat.
En dat deze dag bestaat.
Want voor februari dit jaar.
Wist ik alleen van huishoudelijk geweld via de tv en dat het een keer bij mijn zus was gedaan.
Maar in februari heb ik 1 maand in een hel geleefd want ik kreeg toen met een jongen die sygofreen was of hoe je dat ook schrijft. En ik was nergens meer veilig.
Want hij sloeg mij in alle hoeken van de kamer. Dus ik vind deze dag wel mooi en het mag wel vaker van zulke dagen komen. Want huishoudelijke geweld daar wordt niet veel aandacht aan besteed terwijl er wel meer slachtoffers als mij bestaan.

Menno -

Alles leuk en aardig, maar wist je dat vrouwen mannen vaker slaan dan andersom?

Giselle Ecury -

Beste Menno, niet om het een of ander, maar als je zoiets schrijft/zegt, dan zou ik graag willen weten, waarop je dit baseert? Kun je de bron vermelden, die dit onderzocht heeft? Eerlijk gezegd trek ik je opmerking in twijfel, want in fysiek opzicht alleen al zijn mannen sterker. Je zou als vrouw wel gek zijn een man te slaan, want je krijgt die mep misschien wel drie keer zo hard terug. Van de andere kant zag ik van de week een reclame langskomen, die mij stoorde, omdat daar inderdaad om iets simpels een meisje/jonge vrouw haar vriend een tik in het gezicht geeft en tegelijkertijd iets zegt als:”……, sukkel!”. Dubbelop een slechte reclame dus, want van de inhoud en het product is niets blijven hangen, alleen die storende tik en dat “sukkel”. Giselle

Reageer ook