‘Dus mevrouw gooit liever geld over de balk dan dat ze energie vergelijkt?’

Sinds we de sticker ‘Verkopers niet welkom’ goed zichtbaar op onze voordeur hebben geplakt, heb ik eindelijk rust. Ben ik verlost van agressieve mannen en vrouwen die mij iets willen aansmeren. Die, als ik niet inga op hun aanbod, honend sissen: ‘o, mevrouw heeft zoveel geld dat ze het gewoon maar weggooit’. Nee, mevrouw heeft gewoon geen zin aan geleur aan de deur.

Wel wil ik een kleine nuance aanbrengen: niet alle verkopers waren vervelend, of hadden slechte waar. Voor energieleveranciers had ik bijvoorbeeld wel een luisterend oor. Omdat ik altijd van iedereen om me heen hoor dat je daarop zoveel geld kunt bezuinigen. Een luisterend oor is één, tijd twee. Daaraan ontbrak het nog wel eens. Want die gasten bellen vrolijk om een uurtje of zes aan. Dat is het tijdstip dat drie hongerige wolven rondjes om me heen lopen. Voedsel ruiken.

Goedkoopste leverancier
Om die troggen dagelijks weer tot de nok te vullen, is geld nodig. En dus houd ik aanbiedingen in de gaten. Energieleveranciers vergelijken loont volgens een collega van me en hij raadde me aan dat te doen. Om erachter te komen welke energie de scherpste prijs heeft, hoef je alleen maar wat gegevens in te vullen. Aan de hand van wat jij invoert, berekent de site razendsnel welke maatschappij het goedkoopst is. En denk niet dat overstappen een heel gedoe is, want dat is het niet. Slechts drie stappen en tien minuten is nodig om enorm veel geld op je rekening te besparen.

Ik ben blij dat mijn collega mij op wees op het vergelijken van energieleveranciers via internet; ik was in de veronderstelling dat switchen van energieleverancier een behoorlijke administratieve rompslomp was. Ik heb een aantal vriendinnen inmiddels aangespoord om te kijken of ze euro’s kunnen besparen.

Als nu de telefoon gaat en een veel te vriendelijke medewerker vraagt of ik even tijd heb, weet ik wat me te doen staat. Deze tips deel ik graag zodat je snel doch aangenaam het gesprek kunt beëindigen.

Nee is nee
Je hebt geen zin in de verkoper. Wees duidelijk. Je kent de persoon aan de andere kant van de lijn niet, je hoeft niks met hem of haar, dus je kunt gewoon zeggen dat je geen interesse hebt. “Mogen we u op een later tijdstip terugbellen misschien?” Nee. Want ik heb geen interesse.

Stuur het mee maar op
Het is niet aan te raden om telefonisch akkoord te gaan met het aanbod dat je wordt gedaan. Vraag altijd om een schriftelijk aanbod. Vergelijken aan de telefoon is lastig. Als je denkt dat het aanbod dat je wordt gedaan echt goed is, vraag dan of de verkoper het naar je wil mailen zodat je op je gemak kunt lezen.

Gelukkig heb je bedenktijd
Heb je ‘ja’ gezegd omdat de verkoper je te slim af was? En heb je daarvan achteraf spijt? Geen man overboord, je hebt twee weken de tijd om je te bedenken en het contract te ontbinden.

Ik ben goed voorbereid en weet mijn mannetje te staan. Maar toch laat ik de sticker op de voordeur lekker zitten.


Reageer ook