Drie lekkere salades van Nina

Salades zijn vaak makkelijk te maken, lekker en gezond. Je kunt eindeloos variëren met de soort sla die je pakt, de groentes en of je er vis of vlees bij eet of het vegetarisch houdt. Ik eet vaak een salade, bijvoorbeeld als ik alleen thuis ben en niet veel zin heb om te koken. Of als het een lekker zomerse dag is om buiten te eten. De afgelopen tijd heb ik meerdere salades gemaakt, hieronder de drie salades die ik het lekkerst vond.

Spinazie salade met ricotta, peer en parmaham

Spinazie is gezond en heel lekker om rauw te eten in de plaats van een slasoort. Ik gebruikte voor deze salade ricotta, de zachte textuur en de frisse smaak gaan heerlijk samen met de wat zoutere ham en zoetige peer.

Voor 2 salades:

  • ·150 gram verse spinazie, gewassen
  • ·4 of 6 plakken parmaham
  • ·half bakje ricotta (125 gram)
  • ·1 rijpe peer
  • ·2 boterhammen of restje stokbrood voor de croutons
  • ·2 eieren
  • ·scheutje olijfolie
  • ·peper en zout

 

Meng de spinazie in een kom met een scheut olijfolie en wat peper en zout, hussel dit goed. Smeer de boterhammen of het stokbrood in met een beetje knoflook en scheur in stukjes, meng deze stukjes met olijfolie. Kook de eitjes naar eigen smaak, ik houd van een beetje zacht gekookt. Schil de peer, snijd in plakken en leg de parmaham klaar. Bak de croutons in olijfolie lekker knapperig en goudbruin.

Verdeel nu eerst de spinazie over de borden en daarover de verkruimelde ricotta. Leg daarop de plakken peer en verdeel de plakken Parmaham (2 of 3 per persoon) over de twee borden. Strooi de croutons mooi verdeeld over de borden. Pel het eitje, snijd door tweeën en leg aan de zijkant. Sprenkel over het geheel nog wat goede olijfolie. Dat is het, je heerlijke salade is nu klaar!

Frisse couscous salade

In plaats van sla kun je ook pasta of couscous als basis nemen voor je salade. Couscous gaat heel goed samen met fruit en verse kruiden zoals koriander en munt. Deze salade is lekker om als hooggerecht te eten met Turks brood erbij of als bijgerecht bij de bbq.

Voor 2/3 personen / 1 schaal:

  • ·125 gram couscous
  • ·250 ml kokend water
  • ·3 mandarijnen, in stukken
  • ·1 blok feta in stukjes (125 gram)
  • ·1/3 komkommer, in stukjes
  • ·handjevol radijsjes (stuk of 8), in stukjes
  • ·handjevol cherrytomaatjes
  • ·bosje munt, fijngehakt
  • ·sap van een halve citroen
  • ·scheut olijfolie
  • ·peper en zout

Verdeel de couscous over de bodem van een grote schaal, strooi hier een snufje peper en zout over en schenk hier het kokende water overheen. Laat dit 5 minuten wellen zodat de couscous het water helemaal opneemt en gaart. Snijd ondertussen de groente en feta in stukjes, pel de mandarijntjes en hak de munt fijn. Als de couscous geweld is, proef even of de korrels zacht zijn, meng dan de groente, mandarijn, feta en munt erdoor. Pers de halve citroen uit en meng door het geheel. Sprenkel er een scheut olijfolie over en meng door de salade. Maak de salade op smaak met peper en zout indien nodig.

Salade met warme brie en appel

De laatste salade is heerlijk en vult goed door de brie en spekjes die er in zitten. Doordat er ook appel in de salade zit blijft het een lekker frisse salade.

Benodigdheden voor 2 personen:

  • Sla, veldsla is lekker
  • 4 plakken brie in de lengte gesneden
  • 1 appel, waarvan 8 plakken en de rest in blokjes
  • Eén derde rode paprika in blokjes
  • 50 gram walnoten
  • 1 bakje spekjes

Dressing:

  • Scheut olijfolie
  • Eetlepel honing
  • Scheut vers citroensap
  • Snufje peper

Verwarm de oven voor op 200 graden. Leg de plakken brie op een stuk bakpapier op de bakplaat. Giet er een streepje honing over, over de hele lengte. Leg hier de plakjes appel op. Zet dit ongeveer 7 minuten in de oven zodat de brie een beetje smelt. Bak ondertussen de spekjes uit. Was de veldsla en verdeel over de borden. Strooi hier de paprika over en de blokjes appel. Laat de spekjes even uitlekken op keukenpapier en verdeel ook over de twee borden. Meng alles voor dressing en verdeel dit over de salade. Strooi de walnoten er nu over en haal de brie uit de oven. Leg op elk bord twee van de plakken brie, that’s it! 

 

Nina Stroo is 24 jaar en sinds kort afgestudeerd als cultureel erfgoed specialist. Ze is gek op reisjes maken, eten, koken en shoppen. Naast al het eten, koken en winkelen houdt Nina hier ook dagelijks een blog over bij, Nina Dinners. Nina houdt ons elke 2 weken op de hoogte van haar culinaire ervaringen. Heerlijke recepten, snelle maaltjes en leuke tripjes; Nina schrijft over alles op het gebied van eten! Want more? Check www.ninadinners.nl



Reageer ook