Dit is het moment waarop je je auto aan de autosloperij verkoopt

Een Subaru Justy. Dat was mijn allereerste auto. Het leek een tankwagen uit Oost Duitsland zo veilig was het karretje. Toen ik mijn ouwe trouwe Justy naar de autosloperij moest brengen, deed dat zeer. Maar er was geen ontkomen aan: zelfs in Ghana hadden ze niets meer aan deze auto.

Mijn rijbewijs haalde ik een keer; ik zwijnde overal doorheen en leek ogenschijnlijk koel terwijl ik inwendig duizend doden stierf. Maar hee, ik had het felbegeerde roze pasje in da pocket. Vrijheid! Ik kon gaan en staan waar ik maar wilde. Soms botste ik tegen paaltjes en stoeprandjes, maar de Justy gaf geen kick en bracht me dapper overal heen. Toen de reparaties duurder waren dan ik ooit voor mijn auto had betaald, kon ik niet anders dan de auto verkopen aan de autosloperij.

Opgestapelde autowrakken

Samen met een vriend reed ik ‘m erheen. Ik moest even slikken toen ik de opgestapelde autowrakken zag staan. Ik laveerde voorzichtig tussen het overleden blik en uit een kantoortje slofte een oude man met een druppel aan zijn neus. Hij liep een rondje om de Justy pakte een stapeltje opgerold geld uit zijn zak en ik kreeg vijf tientjes. Een kleine pleister op de wonde en een beginnetje voor mijn nieuwe auto.

Lees ook: Claire durft geen auto te rijden: “Zelfs na 200 lessen ben ik doodsbang”

Auto met schade naar de autosloperij

De opvolger van mijn Justy was een Toyota Starlet uit het jaar kruik, een auto met schade. Maar daardoor was het knalgele gevaarte betaalbaar. Bovendien had ik bedacht dat ik een paar jaar erin zou rijden en dan wel weer toe was aan een andere wagen. Dat liep ietsje anders: ik heb ruim veertien jaar in mijn Gele Jap gereden en had nauwelijks onderhoud. We werden onafscheidelijk en onopgemerkt rondrijden was er niet bij in mijn opvallende auto.

Dit kan ik zelf regelen

Maar zelfs mijn Starlet had niet het eeuwige leven. Ook nu stond ik voor de beslissing: laat ik mijn auto repareren of is het beter om mijn auto te verkopen aan de autosloperij? Inmiddels is de oude baas met een druppel aan zijn neus ingeruild voor geoliede bedrijven die je een eerlijke prijs geven voor je sloop-, schade- en tweedehands auto’s. Een vriend om me te helpen de auto naar de sloop te brengen heb ik nu dus niet meer nodig; dit kan ik zelf wel regelen. Want vaak kun je online de gegevens van je brikkie invullen en word je gebeld door een medewerker die je gelijk kan vertellen hoeveel je ervoor krijgt. Fijn is dat je auto snel kan worden opgehaald, soms zelfs op de zelfde dag en je van de chauffeur een RDW vrijwaringsbewijs krijgt.

Wat je auto nog waard is

Als je een autosloperij belt willen ze wel het een en ander van je weten. Praktische zaken als waar je auto staat en wanneer het jou uitkomt dat ‘ie wordt gehaald. Belangrijk ook is om aan te geven of je sloopauto mankementen heeft en welke dat zijn. Aan de hand van deze gegevens krijg je te horen hoeveel je nog voor je auto krijgt. En als je akkoord gaat, wordt je wagen opgehaald. Niks moeilijk aan dus.

Ik wil een Chevy!

Sinds een paar jaar rijd ik rond in een sportieve Suzuki Swift, ook een oudje, maar wel een heel leuke. Elk jaar houd ik mijn adem in, maar steeds weer komt mijn scheurmonstertje door de keuring heen. Als het echt niet meer kan, breng ik ‘m naar de autosloperij en wie weet kan ik dan eindelijk eens mijn droomauto kopen: een Chevy Pick Up. Want hoewel ik altijd beweer dat het me niet uitmaakt waarin ik rijd, als de auto me maar van A naar B brengt, is dat stiekem niet waar. In mij schuilt een chauffeur die groot droomt en groot wil rijden.

Foto door Mesut çiçen via Pexels

1 reactie

Joris -

Is dit artikel toevallig reclame?

Reageer ook