Dit doet vitamine E voor je lichaam

Veel mensen weten dat vitamine C en vitamine D onmisbaar zijn in een gezonde leefstijl, maar wist jij dat vitamine E minstens zo belangrijk is? Vitamine E speelt een belangrijke rol in diverse processen in het lichaam. Zo biedt deze vitamine bescherming tegen schadelijke invloeden van buitenaf en is het een antioxidant. Wij vertellen je waar deze vitamine goed voor is, waar het in zit en hoeveel vitamine E je per dag nodig hebt. 

Wat doet vitamine E?

Vitamine E beschermt de cellen in je lichaam tegen vrije radicalen. De antioxidant is belangrijk voor alle weefsels, maar zelf kun je het niet aanmaken. Zo speelt de vetoplosbare vitamine een rol bij het in stand houden van spierweefsel en ander weefsel. Ook is het onmisbaar bij de aanmaak van rode bloedcellen en worden je cellen beschermt tegen beschadiging door oxidatie. Ten slotte speelt het ook een rol bij de weerstand en de stofwisseling in de cel. Vitamine E wordt regelmatig toegevoegd aan crèmes en shampoos ter versterking van je huid en haar. 

Vitamine E kan je huid onder andere beschermen tegen zonneschade, omdat het als antioxidant energie uit UV-licht kan absorberen. Daarnaast zijn er wetenschappelijke aanwijzingen gevonden die laten zien dat deze vitamine, in combinatie met vitamine C en zink, het wondgenezingsproces kan versnellen. 

Waar zit het in?

Een voedingsexpert van SUNDT legt uit dat je vitamine E binnenkrijgt via de voeding. De vitamine is voornamelijk te vinden in plantaardige producten, zoals granen, noten, zaden, groenten en fruit en plantaardige oliën. Daarnaast kan het verstandig zijn om een supplement te gebruiken wanneer je via je voeding niet genoeg binnen kunt krijgen. Kies altijd voor liposomale supplementen omdat deze de werkzame stof direct naar de juiste plek transporteren. Liposomen kun je zien als een soort bubbels, vergelijkbaar met je eigen cellen, waarin de vitamine veilig vervoerd kan worden door de bloedbaan.

Op sommige momenten kan het zijn dat je extra behoefte hebt aan vitamine E. Als je vaak sport of last hebt van stress of spanning kun je baat hebben bij extra vitamine E. Dit kun je uit je voeding halen of uit supplementen. Heb je een lage weerstand? Dan kan dat beetje extra zeker geen kwaad.

Hoeveel heb je nodig? 

Het verschilt per leeftijdsgroep en geslacht wat de Referentie Inname is. Voor een volwassen vrouw bedraagt dit 8 milligram per dag. Een volwassen man heeft zo’n 10 milligram per dag nodig. Vrouwen die borstvoeding geven hebben de meeste vitamine E nodig: 11 gram per dag. Er is ook een bovengrens van 300 mg per dag, maar om deze te overschrijden moet je wel heel veel eten. Dit staat gelijk aan zo’n 4,5 kilo noten per dag.

Reageer ook