De wereld is steeds meer digitaal georiënteerd (en dit wordt natuurlijk alleen nog maar meer). We gebruiken social media om te communiceren met vrienden en familie we slaan belangrijke documenten op in de cloud. Vaak hebben we ook nog online abonnementen op het bestellen van de boodschappen en streamen we graag zo nu en dan een film of serie. Allemaal erg handig natuurlijk, maar wat gebeurt er met dit alles als je overlijdt? Het is belangrijk dat nabestaanden weten wat jouw wensen zijn (en dat geldt dus niet alleen voor de wensen die je hebt als jouw uitvaart plaatsvindt bij Uitvaartcentrum Amsterdam). Ik dook in de wereld van het digitaal nalatenschap, juist ook omdat mijn werk zich online afspeelt en ik dus wil weten wat ik precies moet regelen.
Wat is digitaal nalatenschap?
Digitaal nalatenschap is een relatief nieuw begrip en verwijst naar het beheer en de overdracht van iemands digitale bezittingen na zijn/haar overlijden. Het kan gaan om alle digitale bestanden, accounts en gegevens die iemand in zijn of haar leven heeft verzameld en opgeslagen, van foto’s en e-mails, tot online bankrekeningen en sociale media-accounts. Eigenlijk het hele digitale leven dus.
Een van de belangrijkste redenen waarom digitaal nalatenschap zo belangrijk is, is dat veel mensen geen idee hebben wat er met hun digitale bezittingen gebeurt na hun overlijden. Indien je dit niet bij leven regelt, dan zullen de digitale accounts en gegevens na jouw overlijden uiteindelijk permanent worden afgesloten en verloren gaan. Dit kan zowel emotionele (denk aan mooie posts op social media met bijvoorbeeld foto’s e.d.), als financiële gevolgen hebben voor de nabestaanden. Op de website van Ename uitvaartzorg hebben ze een handig lijstje staan met social media accounts die je kunt verwijderen of kunt omzetten naar een ‘herdenkingspagina’.
Wijs een digitale executeur aan
Indien je bezig gaat met het stukje digitaal nalatenschap, dan is het belangrijk om een digitale executeur aan te wijzen, welke de verantwoordelijkheid krijgt over al jouw digitale zaken na jouw overlijden. Deze persoon dient te worden aangewezen/benoemd in jouw testament en moet over de nodige kennis en ervaring beschikken om alles te beheren en eventueel over te dragen.
Zorg er daarnaast voor dat er een inventaris is van de digitale bezittingen. Maak een lijst van alle digitale bestanden, accounts en gegevens. Denk hierbij aan social media accounts (jouw profiel kan na overlijden worden omgezet naar een ‘herdenkingspagina’), bankrekeningen, cloudopslag, emailaccounts, maar ook aan online shopping accounts en digitale abonnementen.
Wilsbeschikking in plaats van opname in testament
Ook voor digitale zaken is het dus mogelijk om ze op te nemen in jouw testament. Je kunt dit bij de notaris officieel vast laten leggen. Je kunt overigens ook een eigen geschreven wilsbeschikking opstellen. Deze moet met de hand worden geschreven en voorzien zijn van een datum en jouw handtekening. Zonder een handtekening is het document niet rechtsgeldig.
Digitale kluis voor extra zekerheid
Een digitale kluis is voornamelijk geschikt om inloggegevens en wachtwoorden voor jezelf in op te kunnen slaan. Ook na jouw overlijden is dit een handige optie voor jouw digitale executeur. Deze kan dan met de inloggegevens van de digitale kluis meteen bij al jouw andere digitale zaken. Men noemt deze digitale kluis ook wel een wachtwoordmanager. De inloggegevens hiervan kun je kenbaar maken in jouw testament, of toevoegen aan jouw wilsbeschikking.
Heb jij al een digitale kluis? Of denk je erover? We zijn heel benieuwd. Laat het ons weten bij de comments onder dit artikel. Vinden we leuk :-).
Afbeelding: Pexels – Arina Krasnikova
Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over!