De 30ste editie van de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf vindt plaats op woensdag 2, donderdag 3 en vrijdag 4 oktober. Halina Reijn en een zwarte panter staan centraal in de Drie Dwaze Dagen-campagne met het thema ‘Laat het beest in je los’. Samen met Olcay Gulsen en John Williams opent Halina op woensdag 2 oktober om 07.30 uur het shopping spektakel op de Amsterdamse Dam. De Bijenkorf verwacht tijdens de Drie Dwaze Dagen zo’n miljoen bezoekers in de filialen en ongeveer hetzelfde aantal op deBijenkorf.nl. Ruim een derde van de omzet komt naar verwachting van Members van de Bijenkorf, de vaste klanten. Om de jubileumeditie extra te vieren, krijgen zij 10% korting op een groot deel van het Drie Dwaze Dagen-assortiment.
Drie minuten gratis shoppen
Tijdens de grootse aftrap van de Drie Dwaze Dagen zijn er in de filialen Amsterdam, Rotterdam en Den Haag drie pluche panters verstopt. De vinders winnen een van de volgende prijzen: drie minuten shoppen ter waarde van € 3.333,-, een cadeaucard ter waarde van € 1.000,- met persoonlijk stijladvies van modeontwerpster Olcay Gulsen, styliste Jetteke van Lexmond of personal shopper Bodo Breg, of een cadeaucard van € 500,-.
30 feiten over 30 jaar
Historische feiten Drie Dwaze Dagen
1. De economische crisis beheerste de jaren 80. Dit was ook voelbaar voor de Bijenkorf, daarom bedacht de Bijenkorf in 1984 de Drie Dwaze Dagen; een manier om consumenten in tijd van crisis de kans te geven om luxe merken te kopen voor stuntprijzen.
2. De eerste editie startte op 27 september 1984.
3. In het eerste jaar was het complete aanbod vanaf dag 1 verkrijgbaar. Vanaf het tweede jaar werden er elke dag nieuwe producten aangeboden om de drukte te spreiden.
4. Tijdens de eerste Drie Dwaze Dagen waren de espresso-apparaten en lammycoats (jassen) de aantrekkelijkste koopjes; deze waren op de eerste dag al uitverkocht.
5. Daarnaast werden tijdens de eerste editie LP’s en boeken per kilo verkocht: in 1988 werd in totaal 17.000 kilo aan klassieke boeken verkocht.
6. Ook zijn er altijd bijzondere belevenissen verkrijgbaar, zoals in 2008 bijvoorbeeld een ruimtevlucht. Het grootste kraslot ooit is ook tijdens de Drie Dwaze Dagen verkocht. Mensen moesten op een hoogwerker staan om te kunnen krassen. Ook zijn in het verleden Segways, ballonvaarten, auto’s en elektrische scooters verkocht.
7. Tijdens de Drie Dwaze Dagen vinden er in alle filialen optredens van bekende artiesten plaats. Onder andere Ben Saunders, Karin Bloemen en Gordon hebben in het verleden opgetreden.
8. Het concept van de Drie Dwaze Dagen – geen uitverkoop maar speciaal ingekocht en of geproduceerd assortiment van merken – is de afgelopen 30 jaar onveranderd gebleven.
9. De kleur geel is al 30 jaar verbonden met de Drie Dwaze Dagen.
10. Het liefst had de Bijenkorf alle vestigingen in het geel verpakt, zoals kunstenaarsduo Cristo en Jean-Claude dat deden. Maar daar stak de brandweer een stokje voor.
11. Tijdens de Drie Dwaze Dagen werden in een vroeg stadium nieuwe producten verkocht zoals de cd-speler, de mobiele telefoon en nu de 3D-printer.
12. De Meester Banket Bakkerij is van oudsher tijdens de Drie Dwaze Dagen extra populair, vooral de brownies en taarten vinden gretig aftrek.
13. De laatste jaren zijn de Rituals-producten het meest verkocht. Daarvan worden er tijdens de Drie Dwaze Dagen ongeveer 100.000 stuks verkocht.
14. Tijdens de Drie Dwaze Dagen is het ‘alle hens aan dek’. Ook veel medewerkers van het hoofdkantoor helpen dan in de filialen.
15. Direct na afloop van de Drie Dwaze Dagen wordt alweer gestart met de voorbereiding voor de volgende editie.
Drie Dwaze Dagen in digitale tijdperk
16. Sinds 2009 heeft de Bijenkorf een online shop en niet zonder succes want de webshop won in 2011 én 2012 de juryprijs ‘Beste Bricks en Clicks’ van de ING Retail Jaarprijs.
17. In 2011 had de Bijenkorf een primeur met de webwinkel waarbij een portier ervoor zorgt dat iedereen tijdens topdruktes in de webwinkel prettig kan winkelen. Als het te druk wordt, vroeg de portier vriendelijk om even geduldig te zijn.
18. In de aanloop naar de Drie Dwaze Dagen worden de boekjes online zo’n 1,6 miljoen keer bekeken, waarvan ruim 500.000 keer in de Bijenkorf App.
19. Ook is er de mogelijkheid om online alvast een verlanglijstje te maken, dat doen ruim 25.000 klanten.
20. Tijdens de topdrukte van de Drie Dwaze Dagen worden er online gemiddeld drie orders per seconde verwerkt. Dat zijn 10.000 orders per uur.
21. Op drukke momenten zijn tijdens de Drie Dwaze Dagen 10.000 klanten tegelijkertijd online aan het winkelen.
22. Voor het online productaanbod op deBijenkorf.nl worden ruim 20.000 foto’s gemaakt van de 3.500 artikelen uit het dwaze assortiment.
23. Het Klant Contact Center van de Bijenkorf beantwoordt tijdens de Drie Dwaze Dagen zo’n 10.000 social media berichten.
Jubileum 2013
24. De jubileumeditie van de Drie Dwaze Dagen wordt groots gevierd. Members van de Bijenkorf krijgen 10% korting op het Drie Dwaze Dagen-assortiment. Dit geldt ook voor nieuwe Members die zich tijdens de Drie Dwaze Dagen aanmelden.
25. Ongeveer een derde van de Drie Dwaze Dagen-omzet komt van de Members.
26. Halina Reijn staat centraal in de campagne. Zij kreeg speciaal hiervoor celloles van Noemí Pasquina. Het muziekstuk is Suite for solo violoncello van Gaspar Cassadő.
27. Wie tijdens de opening van de jubileumeditie een van de drie verstopte pluche panters vindt in de filialen Amsterdam, Rotterdam of Den Haag wint een waanzinnige prijs. Bijvoorbeeld 3 minuten shoppen ter waarde van € 3.333,-, vrij te besteden aan het Drie Dwaze Dagen-assortiment in de Bijenkorf.
28. Er vinden tijdens de jubileumeditie 90 optredens van bekende artiesten plaats.
29. Aan de Drie Dwaze Dagen 2013 nemen ruim 400 merken deel. Ook worden dit jaar weer bijzondere branchevreemde producten verkocht, bijvoorbeeld een mini Hummer.
30. De Bijenkorf verwacht tijdens de Drie Dwaze Dagen zo’n miljoen bezoekers in de filialen en ongeveer hetzelfde aantal bezoekers op deBijenkorf.nl.