Heb jij een juf of meester die jou echt is bijgebleven? Is het die bevlogen gymjuf die altijd de leukste oefeningen bedacht, is het die lieve meester die alles heel goed kon uitleggen of is het het schoolhoofd waardoor jij je altijd gehoord voelde? De kans is groot dat je minimaal één zo’n persoon kunt opnoemen; het Nederlandse onderwijs zit vol met goede, lieve, bevlogen en gemotiveerde leerkrachten. Helaas komt het soms ook voor dat iemand minder op z’n plek is in het onderwijs. Zo ook Aagje, de juf van de dochter van Geertruide. Moeder Geertruide doet in dit artikel haar verhaal en is benieuwd naar jullie adviezen.
Onder haar niveau
“Onze dochter Lexi zit dit jaar in groep 3”, vertelt Geetruide. “Daar keek ze echt enorm naar uit. In groep 2 was ze al veel bezig met letters en getallen. Ze kon niet wachten totdat ze écht zou gaan leren lezen en rekenen. De juf uit groep 2 zei destijds dat ze er ook meer dan aan toe was. Lexi is slim en leergierig. Des te vreemder is het dus dat ze beneden het gemiddelde niveau scoort. Eerst dachten we dat Lexi misschien minder intelligent is dan wij dachten, maar inmiddels is duidelijk dat de hele groep slecht presteert. En dat komt door de juf…”
Ouderwetse kleuterjuf
De school van Lexi heeft al jaren moeite met het aantrekken van voldoende leerkrachten. “Dit is op veel scholen natuurlijk zo. Hier in de buurt is een school waar het wel op orde is, alleen is ze daar helaas niet ingeloot. Iedereen wil een school met voldoende goede leerkrachten en daarom is die school ook zo populair. Jammer maar helaas.” In groep 1 en 2 merken de ouders van Lexi nauwelijks iets van de problemen met leerkrachten. “Er stond een hele lieve juf voor de klas. Zo’n ouderwetse kleuterjuf die de boel goed op orde heeft. De kindjes wisten precies wat er van ze verwacht werd en ze was ook nog eens hartstikke lief. Onder deze juf heeft Lexi het heel erg goed gedaan.”
Nieuwe juf
Zonder problemen stroomt Lexi door naar groep 3. “Hier kreeg ze een nieuwe juf: Aagje. De 23-jarige Aagje kwam net van de PABO en ging fulltime voor de school werken. ‘Lekker, dan heeft ze elke dag dezelfde juf’, dachten we aan het begin van het jaar nog. Inmiddels balen we als een stekker dat Aagje de enige leerkracht van Lexi is… Ik wil niet klagen, er staat immers wel elke dag iemand voor de klas, maar haar aanpak is echt dramatisch.”
‘Intuïtief leren’
Geertruide hoort van Lexi vaak dat het er rommelig aantoe gaat in de klas. “Aagje is een echt warhoofd. Ze heeft vaak geen idee in welk hoofdstuk ze aan het werk zijn. Ook is de structuur ver te zoeken in de klas. Waar de de andere klassen met een duidelijke dagplanning werken, kijkt Aagje vooral naar waar de kinderen op dat moment zin in hebben. ‘Intuïtief leren’ noemde ze dat laatst. Ze wil dat dingen ‘plotseling landen’ en ‘op een natuurlijke manier duidelijk worden’. Tja, nou net bij mijn kind is dat niet de beste methode…”
Geen structuur
Lexi is slim, maar een echte dromer. “De juf van groep 1 en 2 wist precies hoe ze hiermee om moest gaan. Op belangrijke momenten zocht ze echt even contact met Lexi. Hierdoor wist Lexi wat er van haar verwacht werd en deed ze goed. Nu met Aagje heeft ze vaak geen idee wat ze moet doen. Natuurlijk komt dit doordat Lexi zit te dromen, maar het is de taak van de leerkracht om hier op de juiste manier mee om te gaan. Aagje biedt haar niet de structuur en duidelijkheid die zij nodig heeft. Verder wordt er vooral heel veel gespeeld en geknutseld. Als ik overdag langs de klas loop die ik ze zelden aan hun tafeltje zitten en ik de klas is het een ongeorganiseerde rommel.”
Hakkelend
Toen het gezin samen met een bevriend gezin in de Ardennen op vakantie was, viel het Geetruide op dat Lexi veel minder goed leest dan de dochter van hun vrienden. “Ze zijn even oud, zitten in dezelfde groep, maar lezen op een totaal ander niveau. De dochter van onze vrienden leest zelf al eenvoudige woorden en korte zinnen. Dingen als ‘ik ben gek’ of ‘ik zie de zon’ kan zij zelf al lezen. Toen ik Lexi vroeg of ze ook wat uit het boekje wilde lezen, kwam er weinig uit. Hakkelend somt ze wat letter op. Maar er echt woorden en zinnen van maken? Dat kan ze nog niet.”
Loopt achter
Thuis besluit Geertruide een ervaren bijles docent die vroeger zelf in het onderwijs zat, in te schakelen om eens met Lexi te gaan zitten. “Ik was wel benieuwd: wat is haar niveau nou eigenlijk? Wat blijkt? Lexi loopt op het gebied van taal en rekenen achter op het gemiddelde van groep 3. De docent gaf aan dat dit nu nog niet zo erg is, maar dat het wel belangrijk is dat ze voldoende aandacht krijgt, lekker blijft oefenen en plezier houdt in het naar school gaan. Over dat laatste maak ik me geen zorgen; het is heel gezellig in de klas van Aagje. Alleen leren de kinderen wel voldoende?”
Waar maak je je druk om?
Geertruide vraagt aan andere ouders in de klas hoe het lezen, schrijven en rekenen bij hun kinderen gaat. “Een aantal ouders gaf aan geen idee te hebben. ‘Joh, ze zitten in groep 3. Waar maak je je druk om? Juf Aagje is hartstikke lief’, zeiden ze. Maar er waren ook ouders die mijn zorgen delen. Ook hen was het opgevallen dat hun kinderen minder goed kunnen lezen, schrijven en rekenen dan hun leeftijdsgenootjes. Voor mij was dit de aanleiding om een gesprek met de directrice van school aan te vragen.”
Aagje of niks
De directrice van de school neemt Geertruide erg serieus. “Dat was fijn. Ze luisterde naar wat ik vertelde en gaf aan dat ze zich herkende in de verhalen. Aagje was nog erg onervaren en ook vanuit de school is geconstateerd dat er dingen beter moeten. Het probleem is alleen dat er niemand beschikbaar is om haar daarbij te helpen. ‘Er is een enorm tekort aan leerkrachten. We zijn al heel blij dat we Aagje hebben. Het is vervelend om te zeggen; maar het is op dit moment Aagje of niks’, vertelde de directrice. ‘Uiteraard doen wij er intern alles aan om het onderwijs naar het goede niveau te trekken, maar wij kunnen niet toveren’, sloot ze af.”
Frustrerende situatie
Geertruide vindt het een hele frustrerende situatie. “Volgend jaar gaat ze hopelijk naar groep 4 en krijgt ze een andere leerkracht. Tot die tijd oefenen wij thuis elke dag met haar, maar ik ben natuurlijk geen leerkracht. Ik kan heus wel een boekje met haar lezen, maar een gedegen lesplan opzetten en uitvoeren? Dat is de taak van de juf. Ik vind het heel erg leuk dat Aagje zo haar eigen draai aan het onderwijs geeft, maar aan het einde van het jaar moeten de kinderen wel op niveau zijn. Het is mijn grootste nachtmerrie dat Lexi volgend jaar wéér bij juf Aagje in de klas komt.”
Wat zou jij doen als je in Geertruide haar schoenen stond? We zijn heel benieuwd. Praat mee in de reacties onder dit artikel.
Afbeelding: Parabol | The Agile Meeting Toolbox via Unsplash
Larissa: “Mijn beste vriend is woest en wil niets meer met me te maken hebben”
Al die jaren was Larissa in de veronderstelling dat ze een puur platonische verhouding had met Erwin. Riepen vriendinnen dat dat onmogelijk was, Larissa bleef volharden: Erwin was haar maatje, haar rots in de branding, haar liefste vriend met wie ze geen seks had. En ze dacht dat hij er net zo in stond. “Maar nee dus, nu ik de love of my life heb ontmoet, wil Erwin niets meer met me te maken hebben.”
Larissa is zo ontzettend ziek van het feit dat ze haar liefste vriendje niet meer ziet of spreekt. “Erwin en ik kennen elkaar vanaf de middelbare school. Ik vond hem aanvankelijk een scharminkel en irritant en hij vond mij een lawaaipapegaai. Maar toen we tijdens kamp in dezelfde groep werden ingedeeld, ontdekten we dat we heel veel gemeen hadden. Waaronder een uitstekend gevoel voor humor. We kunnen enorm met en om elkaar lachen en dat is best bijzonder… LEES VERDER!
Corine -
Ik vrees dat niemand de zorgen van deze moeder effectief begrijpt. Ook ik was, en ben bij tijd en wijlen nog steeds, een dromer. Ik had juist veel baat aan structuur. Zo’n intuïtief leerplan had bij mij ook niet gewerkt.