Damespraatjes Damespraatjes

Balansdag na de feestdagen? Zo doe je dat!

De lekkerste gerechten, mooiste wijnen en heel veel zoetigheid: tijdens de feestdagen mag en kan het allemaal! Voel jij je na al die overdaad moe en futloos en zit je gewoon niet helemaal lekker in je vel? Tijd voor een balansdag na de feestdagen. Hier ligt de focus op gezond en lekker in je vel zitten, niet op kilo’s afvallen. Wij geloven dat afvallen een proces is waar tijd overheen gaat en niet dat het iets is wat je in een paar dagen doet. Lees je lekker mee?

Balansdag na de feestdagen? Zo doe je dat!

Eet niet te weinig

Bij een balansdag denken veel mensen aan een dag waarop je zo min mogelijk eet. Niet doen! Ook op een balansdag moet je goed voor jezelf zorgen en is het niet de bedoeling dat je jezelf uithongert. Wij zijn dan ook geen voorstanders van ‘appeldagen’, ‘sapdagen’ of ‘waterdagen’. Gewoon een stevig ontbijt, voedzame lunch en gezond diner. Sla de tussendoortjes op jouw balansdag over, kies water en thee in plaats van frisdrank, eet veel groente en fruit en zo min mogelijk verzadigd vet. Geloof ons: dan voel je je veel beter dan na een dag met alleen maar appels en water.

Voldoende vezels

Een veelgehoord probleem na het kerstdiner is obstipatie. Niet gek ook, je hebt immers heel anders gegeten dan normaal! Tijdens de feestdagen eet je vaak wat meer vlees en minder vezels. Kies op je balansdag voor vezelrijke voeding, zoals wat extra lijnzaad in je yoghurt, volkoren producten, peulvruchten, groente, fruit en noten. Drink daar voldoende water bij, pas dan kunnen de vezels echt hun werk doen! Jouw darmen zullen je dankbaar zijn 🙂

Geen alcohol

Wist je dat we tijdens de feestdagen zo’n vijf keer meer drinken dan normaal? Voor één of twee dagen per jaar is dat heus niet heel erg, maar het is wel belangrijk om de balans snel weer terug te brengen. Tussen kerst en oud en nieuw de drank even laten staan doet wonderen voor je lichaam, je stemming en je gewicht.

Lekker bewegen

Probeer op de dagen na kerst wat extra beweging te pakken. Alleen al een half uurtje wandelen doet wonderen! Wil jij er echt flink tegenaan? Doe dat dan alleen als je dit gewend bent. Het is niet de bedoeling om blessures op te lopen en oud en nieuw met pijn door te brengen. Lekker wandelen, fietsen en sporten op jouw niveau dus! Dat doet veel meer voor je dan een workout waar je lichaam nog niet aantoe is.

Ontspannen

Ben jij lekker vrij op de dagen tussen kerst en oud en nieuw? Gebruik die dan om tot rust te komen! Even helemaal niets… Beperk je dagelijkse activiteiten tot wat bewegen, uitslapen, je boek lezen, muziek luisteren en luieren op de bank. Zet een grote pot thee en geef je over aan deze ‘loze’ dagen. Heerlijk opladen!

Praat mee

Heb jij je tijdens de feestdagen ook enorm laten gaan? En is een balansdag na de feestdagen ook echt iets voor jou? Ik ben heel erg benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel.


Reageer ook