Wat doe je als je ontevreden bent over je huisarts?

‘Mede ter geruststelling van de moeder’, was de toelichting die de arts op de verwijsbrief naar de specialist zette. Eigenlijk wilde hij mijn dochter helemaal niet doorsturen naar de kinderarts, maar de arts van het consultatie-bureau had daar een aantal keer op aangedrongen.  Mijn huisarts bleef volhouden dat het niet nodig was. Na meerdere smeekbedes van mijn kant kwam dan toch de doorverwijzing, maar het ging niet van harte. Ik werd hier niet vrolijk van.

Helmaal niet toen mijn dochter na ons bezoek aan de kinderarts zelfs met spoed naar het AMC werd doorverwezen en er echt iets aan de hand bleek te zijn. Mijn vertrouwen in mijn huisarts was flink beschaamd en ik ben bij hem langs gegaan om dit te bespreken. Want vertrouwen moet er zijn in de relatie huisarts-patient.

Wat moet je doen als je niet tevreden bent met je huisarts?

1. Ga het gesprek aan. Vertel je huisarts wat je dwars zit en ook wat belangrijk is voor jou binnen jullie relatie. Uit onderzoek is gebleken dat veel mensen lang wachten om met hun probleem naar de huisarts te gaan. Heb je dan een keer iets, dan wil je ook wel serieus worden genomen. Heb je het gevoel dat dit niet gebeurt, trek dan zeker aan de bel en ga het gesprek aan. Je zult merken dat er meteen anders tegen je aan wordt gekeken. Maar ook geeft het de huisarts de mogelijkheid om aan te geven waarom hij voor een bepaalde aanpak heeft gekozen. Het kan zijn dat jij er dan ook anders tegenaan kijkt. Meestal lost een goed gesprek de problemen op.

2. Klacht indienen bij de praktijk. Natuurlijk doe je dit liever niet, maar als een gesprek niet helpt is het fijn dat je je klacht wel ergens neer kunt leggen. Veel huisartsen hebben geregeld hoe er binnen de praktijk met klachten wordt omgegaan. Vaak hebben ze een klachtenfunctionaris of bemiddelaar. Misschien ligt er wel een folder in de wachtkamer of staat er iets op de website van de praktijk.

3. Je kunt terecht bij een klachtencommissie. Iedere huisarts is wel bij zo’n commissie aangesloten. Je schrijft dan een brief naar de commissie waarin je je klacht weergeeft, maar ook wat je er mee zou willen bereiken. Wil je bijvoorbeeld dat een huisarts excuses aanbiedt of misschien dat hij je toch doorverwijst? Schrijf dat dan op. Zorgbelang Nederland kan je hier ook meer informatie over verschaffen.

4. Nog meer stappen ondernemen? Je kunt ook contact opnemen met het Tuchtcollege voor de gezondheidszorg of met de Inspectie voor de Gezondheidszorg of bij de Landelijke Huisartsen Vereniging.

5. Veranderen van huisarts. Als je band niet meer goed is met je huisarts en het vertrouwen is geschaad en gesprekken helpen ook niet meer, dan kun je misschien beter op zoek gaan naar een nieuwe huisarts. Lees hier hoe je kunt overstappen.

Zelf ben ik niet meteen weggegaan bij onze huisarts, maar eerst het gesprek aangegaan. Dat is een goed gesprek geweest en het vertrouwen leek hersteld. Vlak daarna kreeg mijn huisarts een fietsongeluk, waardoor hij meer dan een jaar niet kon werken. In dat jaar hadden mijn kinderen toevallig heel vaak de hulp van een huisarts nodig. Van de 12 bezoekjes die we aan de praktijk brachten hebben we 11 keer een ander gezicht gezien, waardoor mijn kinderen ook niet echt een band met de arts konden opbouwen. Uiteindelijk hebben we toen besloten om van huisarts te veranderen.

Hoe zijn jouw ervaringen met je huisarts? Kun jij voor alles bij hem terecht? Voel je je ook serieus genomen? We zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Lees ook: hoe stap ik over naar een andere huisarts

 

2 reacties

margareth -

Wij zijn ook overgestapt op een andere huisarts. Voelde me door de vorige huisarts niet serieus genomen, en ook had ze een paar steekjes laten vallen. En later bleek toch ook een grote steek. Had zelf al een hele tijd een raar plekje in mijn gezicht. Was eerst een pukkel, en dat was later een raar plekje wat niet dicht ging, naar de huisarts geweest en een zalfje gekregen. Plekje verdween niet. Maanden later toen ik weer eens met èèn van de kinderen bij haar was, vroeg ik of ze nog eens naar dat plekje wilde kijken. Nou, als ik het graag wilde, dan kon ze me wel naar de plastisch chirurg doorverwijzen. Nou, dat vond ik niet nodig, ik hoefde immers niet moeders mooiste te zijn. Toen we in het voorjaar waren overgestapt naar een nieuwe huisarts ging ik daar heen voor een kennismakingsgeprek. Ik vroeg gelijk ook maar even of hij naar het plekje wilde kijken. Nou, het leverde me gelijk een verwijzing op voor de dermatoloog met verdenking huidkanker. Dat had hij dus goed gezien, het was plaveiselcelcarcinoom, en twee weken later ging ik al onder het mes. Wat was ik blij dat ik naar een andere huisarts was overgestapt. Wie weet wanneer het anders was ontdekt !

sandra -

Hoi Margareth,
Wat een heftig verhaal. Ik ben heel blij dat jullie op tijd de overstap hebben gemaakt. Soms kun je een hele tijd tegen iets aan hikken en dan weet je het opeens zeker: zo kan het niet verder.
Liefs van Sandra

Reageer ook