Afvallen zonder honger? Zo doe je dat!

Sinds augustus vorig jaar ben ik zeven kilo afgevallen. Gemiddeld genomen viel ik minder dan een kilo per maand af en dat is natuurlijk heel erg langzaam. Veel mensen zouden zeggen dat ze een stuk sneller gewicht zouden willen verliezen. Toch ben ik heel blij hoe het is gegaan en als je mijn gewichtsverlies doorbereken, denk ik in augustus toch zeker nog drie kilo minder te wegen. Al met al ben ik dan 10 kilo afgevallen in één jaar tijd. En dat is dan wél weer heel veel! Niet alleen is het best veel gewicht wat ik in één jaar verloor, ik deed het ook nog eens zonder veel pijn en moeite. Wil jij ook  afvallen zonder honger? Wij delen graag afvallen tips met je!

Andere samenstelling van macronutriënten

Afvallen is niet makkelijk, zeker niet als je tijdens een dieet of het wennen aan een nieuwe levensstijl ook nog veel trek hebt. Het is dan ook de kunst om niet minder te gaan eten, maar anders te gaan eten. Vooral eiwitten en vetten zorgen voor een hoge verzadiging en geven je urenlang een vol gevoel. Daarnaast geven ze veel energie en zorgen ze niet voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Probeer een beetje op te passen met het eten van koolhydraten en dan met name snelle koolhydraten. Bouw een maaltijd op met veel vlees, groenten en andere onbewerkte producten. Wil je er ook iets van pasta, brood of rijst bij? Kies dan voor volkoren pasta, zilvervliesrijst of volkoren brood. Schrap zaken als zoetigheid, koekjes en toetjes het liefste helemaal. Toch een keer wat zoets eten? Denk dan aan fruit of deze lekkere keto cheesecake.

Lekker bewegen

Door er een actieve levensstijl op na te houden, krik je snel je verbranding op. Vooral mensen met een kantoorbaan (waar ze misschien ook nog wel met de auto naartoe gaan), bewegen vaak te weinig. Als je wilt afvallen is het zeker aan te raden elke dag minimaal een uur matig-intensief te bewegen. Denk hierbij aan baantjes trekken, wandelen of fietsen. Daarnaast kun je ook beginnen met krachttraining. Dit is goed voor je botten, spieren en gewichten én zorgt voor een toename van je spiermassa. Spieren gebruiken veel energie en afvallen wordt makkelijker als je meer spiermassa ontwikkelt. Het doen van krachttraining kun je (eventueel onder begeleiding) in de sportschool doen, maar ook thuis of in een park kan dit prima. Schaf een paar dumbells, een kettlebell of losse schijven aan en trainen maar. Geen idee waar je moet beginnen? Kijk eens op YouTube voor heel veel gratis sportlessen!

Weet wat je eet

Een koekje bij de koffie, een extra lepel saus bij het eten en een snoepje tussendoor; allemaal kleine dingen die er op zichzelf niet meteen voor zorgen dat je aankomt, maar die alles bij elkaar wel flink optellen. Door op te schrijven wat je allemaal in je mond stopt, krijg je direct inzicht in welke voedingsmiddelen weinig voedingswaarde maar wel veel calorieën opleveren. Dit gaat je helpen in het inzichtelijk krijgen van jouw eetpatroon én het stimuleert je om voor voedzame en verzadigende opties te gaan.

Welke van deze tips werken echt voor jou? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel. 

Afbeelding: Huha Inc. via Unsplash

Reageer ook