7 handige weetjes over het brein waar vrouwen hun voordeel mee kunnen doen

Ben jij super slim? Dan lees je natuurlijk onze tips omdat je weet dat je daarmee je voordeel kunt doen. Vind je zelf dat je nog wat slimmer kan worden. Lees deze tips dan zeker. Hoe haal je meer voordeel uit je brein?

  1. Pak je moment. De grootte van het brein is bij vrouwen aan verandering onderhevig door de menstruatiecyclus. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers uit Oostenrijk. Sommige delen van het vrouwelijk brein groeien tot wel 2 procent in de dagen voor de eisprong. De hoeveelheid grijze massa neemt tijdens de vruchtbare periode vooral toe in hersendelen die worden geassocieerd met gevoel voor ruimte en gezichtsherkenning. Deze  ‘hersengroei’ heeft waarschijnlijk tot gevolg dat vrouwen vlak voor de eisprong beter in staat zijn om gezichten, lichaamsvormen en landschappen te herkennen. Volgens hoofdonderzoekster Belinda Pletzer zorgt dat effect er mogelijk voor dat vrouwen in hun vruchtbare periode gemakkelijker een goede partner kunnen vinden.
  2. Vroege vogel voordeel. De ochtend is de beste tijd om je hersens te trainen. De hersens zijn dan het meest actief. Dus na je dagelijkse rondje hardlopen train je nog even door door een sudoku of mindtrainer programmaatje te doorlopen.
  3. Je bent wat je eet. Voeding is erg bepalend voor het functioneren van je hersenen. Vermijd zoveel mogelijk alcohol, cafeïne, suiker, (vet) vlees, junk food en verzadigde vetten en eet juist veel fruit, groenten, gevarieerd, omega 3 vetten, mager vlees én zeker niet te veel.
  4. Klotsende hersens. Je hersenen bestaan voor  ongeveer 80% uit water, dus is het belangrijk om veel te drinken, zodat de hersenen van voldoende vocht kunnen worden voorzien. Dames, blijven drinken dus!
  5. All I need is the air that I breathe. Je hersenen zijn gek op zuurstof. Zet een raam open op momenten dat je veel van je hersens vraagt en je prestaties gaan omhoog.
  6. Verlicht je brein. Net als met een computer kunnen je hersens trager gaan werken als ze met te veel dingen tegelijk bezig zijn. Zorg er af en toe voor dat je hersenen zo leeg mogelijk zijn door zoveel mogelijk zoveel mogelijk je gedachten, taken en dingen waar je mee bezig bent uit je brein te halen door deze bijvoorbeeld in een minmap te zetten of lijstjes te maken met wat je nog moet doen.
  7. Het GeheugenpaleisJoshua Foer (1982) schrijft voor diverse grote Amerikaanse kranten en tijdschriften. Ter voorbereiding op een artikel over het menselijk geheugen deed Foer mee aan de Amerikaanse National Memory Championship en won – tot zijn eigen verbazing – de eerste prijs. Het was het begin van een fascinerende zoektocht naar de ongekende mogelijkheden van het menselijk brein die resulteerde in zijn spraakmakende boek Het geheugenpaleis. Hierin geeft Foer  manieren om herinneren te beïnvloeden en effectief te trainen. Door middel van heel eenvoudige technieken kan het geheugen spectaculair verbeterd worden.

Heb jij nog tips? Laat het ons dan zeker weten!


Reageer ook