5 tips om spataderen te voorkomen

Wist je dat één op de vier mensen last van spataderen heeft? En wist je dat vrouwen hier net wat vaker last van hebben dan mannen? Spataderen zijn over het algemeen niet gevaarlijk of slecht voor de gezondheid, maar veel mensen vinden het niet mooi en een beetje ongemakkelijk! Logisch, het valt vaak flink op als je in een korte broek of jurk loopt. Hoewel spataderen deels erfelijk zijn en sneller kunnen ontstaan wanneer je zwanger bent of een staand beroep hebt, kan je er zeker dingen aan doen om het te voorkomen. Hier 5 tips om spataderen te voorkomen:

1. Draag losvallende kleding

Strakke kleding kan ervoor zorgen dat je spataderen gaan opspelen. Draag daarom kleding die niet te strak om je benen valt om het risico te verkleinen.

2. Doe aan regelmatige cardiotraining

Wanneer je beweegt (bijvoorbeeld fietsen, wandelen of zwemmen) trekken de spieren zich samen en ‘masseren’ ze de aderen. Dit is goed voor je bloedsomloop en voorkomt zo spataderen. Heb je aanleg voor spataderen? Probeer dan krachttraining met je benen te vermijden. Hierdoor kunnen ze sneller opspelen.

3. Leg je benen iets omhoog als je ligt

Door je benen iets omhoog te leggen als je ligt, kan het bloed makkelijker uit je benen, terug naar het hart stromen. Hierdoor worden opstoppingen minder en verklein je de kans op spataderen.

4. Let op je gewicht

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op spataderen. De druk op de buik wordt door overgewicht groter, wat het moeilijker maakt om het bloed vanuit de benen terug naar het hart te voeren.

5. Douche koud

Een koude douche is voor heel veel dingen goed. Maar, ook voor de gezondheid en elasticiteit van je aderen is het goed om koud te douchen. Douche koud of spoel na met koud water om de kans op spataderen te verkleinen.

Wil je nog meer tips om spataderen te voorkomen? Bekijk dan dit artikel van Gezondheidsnet!


Reageer ook