7 tips om een jetlag te voorkomen

Heerlijk vind ik het als ik naar het westen vlieg. Het is de hele reis lekker licht en als ik op plek van bestemming (bijvoorbeeld Amerika of Curacao) aankom, ben ik nog niet moe. Ik eet en drink wat, ga slapen en ben de volgende dag lekker op tijd wakker en de vakantie kan beginnen. Dat ritme van ’s avonds lekker op tijd naar bed en ’s ochtends vroeg op houd ik meestal een kleine week vol en dan begint het ’s avonds steeds later te worden. Ook dat is helemaal niet erg.

Maar terug naar Nederland dan valt het meestal niet mee. De dag van aankomst ben ik kapot en heb moeite om mijn ogen open te houden en tegen de tijd dat ik naar bed moet ben ik weer klaar wakker. Ook word ik wel midden in de nacht wakker (met honger), maar ik blijf wel in bed en ga dan lekker een boekje lezen.

Ook zijn mijn spijsvertering en stoelgang redelijk in de war als ik weer thuiskom van een reis uit Amerika. Op heel andere tijden doe ik een grote boodschap en heb ook af en toe buikkrampen. Het is allemaal niet heel erg hoor en ik weet waardoor het komt. Maar de eerste week thuis ben ik gewoon niet zo in vorm.

Hier een paar tips om je jetlag zoveel mogelijk te voorkomen.

1. Pas vooraf  je slaapritme een beetje aan. Dit kun je een dag of vier voor vertrek een beetje gaan doen om je  biologische klok een handje te helpen. Reis je bijvoorbeeld naar Amerika, ga dan iedere avond een uurtje later naar bed dan gewoonlijk. Reis je naar Thailand of China  probeer dan ’s avonds juist iets vroeger naar bed te gaan en sta in de ochtend lekker op tijd op. Bij aankomst is het ook het beste om je meteen aan te passen aan het ritme van dat land. Ben je nog niet moe? Ga wel naar bed en ga bijvoorbeeld even lezen of een filmpje kijken.

2. Vertrek zonder stress. Als je al moe en gestrest bent op het moment van vertrek, zal het langer duren voordat je bioritme zich aan de nieuwe tijdzonde aanpast.  Bereid je reis rustig voor en ga op tijd naar het vliegveld, zodat er geen stress ontstaat.

3. Probeer alcohol en koffie zoveel mogelijk te vermijden. Drink veel water voor en tijdens de vlucht. Door een combinatie van koffie en alcohol en de droge lucht airco lucht in het toestel kun je licht uitdrogen en meer last krijgen van vermoeidheid en hoofdpijn. Door water te drinken kun je dat voorkomen.

4. Zet je telefoon op horloge alvast in op de nieuwe tijd. Dit heeft puur een psychologisch effect, maar het werkt wel. Doe dat pas als je aan boord van het vliegtuig bent, straks mis je anders het vliegtuig nog door gehannes met de tijden.

5. Eet geen zware maaltijden. Houd het lekker licht en ideaal zou zijn om te eten op tijden dat je dat ook op je vakantiebestemming zou doen, maar misschien draven we nu een beetje door haha! Probeer bij aankomst direct het ritme van de maaltijden daar op te pakken. Eet zeker even voordat je naar bed gaat, anders word je met een enorme trek wakker midden in de nacht.

6. Zit niet de hele tijd stil. Probeer lekker in beweging te blijven. Dan houd je het langer vol en kom je fitter aan op de plaats van bestemming. Het voorkomt ook de de zogenaamde vliegtuigtrombose.

7. Gebruik géén slaapmiddelen tijdens je vlucht. Dit kan namelijk leiden tot kleine bloedklontertjes en in combinatie met het uitdrogen in een vliegtuig kun je last krijgen van  vliegtuigtrombose. Niet doen dus!

Bron: Optimalegezondheid.com

 


Reageer ook