Damespraatjes Damespraatjes

Wat weet je over Vitamine D?

Naast eiwitten als bouwstoffen en koolhydraten en vetten als energieleveranciers heeft je lichaam nog meer nodig. Je kunt ook niet goed functioneren zonder mineralen en spoorelementen. Al deze stoffen moeten in je dagelijkse voeding zitten. Gelukkig is er voor ons zoveel variatie in de schappen van onze supermarkten dat het bijna niet voorkomt dat we tegen een tekort aan essentiële voedingsbestanddelen aanlopen. Dat geldt ook voor vitamines, natuurlijke stoffen die we voor diverse lichaamsprocessen nodig hebben. Een van deze stoffen is Vitamine D. Dit type vitamine is nodig voor het opnemen van calcium en fosfaat uit je voeding. Maar wat moet je eigenlijk nog meer weten over deze belangrijke vitamine?

Wat doet Vitamine D in je lichaam?

Vitamine D, ook bekend onder de naam Vitamine D3, is een vreemde eend in de bijt. Veel andere vitamines moeten absoluut in je voeding zitten, omdat je lichaam geen mogelijkheid heeft om ze aan te maken. Bij Vitamine D3 werkt het anders. Het wordt gevormd onder invloed van direct zonlicht. Vaak is dit niet voldoende en is het verstandig om toch te zorgen voor voldoende vitaminerijk voedsel. Vitamine D3 is betrokken bij veel lichaamsprocessen. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van je immuunsysteem, de werking van je spieren en de opbouw van sterke botten en tanden. Vroeger kwam een tekort regelmatig voor bij mensen die vrijwel nooit buiten kwamen. Deze mensen hadden vaak zwakke of misvormde botten, wat bekend stond onder de naam ‘Engelse ziekte’.

Welke voeding bevat veel Vitamine D?

Vitamine D3 vind je vooral in vette vis, vlees en eieren, maar ook in zuivelproducten. Ook is het tegenwoordig normaal dat Vitamine D wordt toegevoegd aan boter, margarine en halvarine. Eet je regelmatig haring, zalm of makreel, dan is het vrijwel uitgesloten dat je een tekort aan deze belangrijke vitamine zult ervaren. Heb je een baby, dan zal het voldoende Vitamine D ontvangen via moedermelk of flessenvoeding.

Wanneer kun je een tekort aan Vitamine D3 hebben?

Wie vrijwel nooit buiten in de zon komt, kan een Vitamine D-tekort oplopen. Dat geldt al helemaal als je niets van je huid aan het zonlicht blootstelt. Ben je buiten actief, bijvoorbeeld als je sport, dan zal je lichaam altijd een gezond basisniveau Vitamine D aanmaken. Mensen met een vegetarisch of veganistisch dieet lopen meer risico op tekorten, omdat Vitamine D3 van nature vooral in dierlijk voedsel voorkomt. Een vegetarisch of veganistisch dieet met genoeg Vitamine D is mogelijk, maar het vergt enige studie en discipline. Mocht je bang zijn dat je te weinig van deze vitamine binnen krijgt, denk dan eens aan hoogwaardige vitaminesupplementen in de vorm van een Vitamine D-supplement of als multivitamine.

Het slikken van supplementen

Er is nog een reden om Vitamine D te slikken. Hoewel het niet 100% bewezen is, tonen een aantal studies aan dat het positief voor je kan werken, mocht je een besmetting met het coronavirus oplopen. Slik echter niet te veel; Vitamine D is een van de vitamines waarmee je jezelf kunt ‘overdoseren’. Zorg goed voor jezelf en bestel altijd hoogwaardige en zuivere vitaminepreparaten.


Reageer ook