Wat kan je zelf doen als je last hebt van rosacea?

Sinds een aantal jaar heb ik een nieuwe hobby: skincare. En hoewel ik het een hobby noem, heeft al menig persoon in mijn omgeving het ondergebracht in de categorie ‘obsessie’ of ‘verslaving’. Heerlijk vind ik het om uren te lezen over de beste ingrediënten in verzorgingsproducten, testen of vitamine C voor mij nou echt verhelderend werkt en diverse onderzoeken over het gebruik van retinol met elkaar te vergelijken. ‘Moet je niet een eigen verzorgingslijn beginnen?’, vroeg iemand mij laatst. En hoewel ik dat heel leuk zou vinden, laat ik dat toch liever aan de professionals over. Het is en blijft voor mij tenslotte een hobby. 

Niet alleen ingrediënten en formules vind ik razend interessant, ook lees ik graag over veelvoorkomende huidaandoeningen. Denk hierbij aan eczeem, acné, psoriasis en rosacea. En over die laatste wil ik het vandaag graag hebben. Want wist je dat ik zelf ook een beetje last heb van rosacea? Ik deel graag mijn tips en de beste verzorgingsproducten bij rosacea zodat ook jij zelf iets kan doen als je er last van hebt.

Wat is rosacea?

Rosacea is een veelvoorkomende en in principe onschuldige huidaandoeming. Mensen met rosacea hebben vaak last van een rode huid in het gezicht, rode bultjes, puistjes en/of verwijdde bloedvaatjes (couperose). Rosacea wordt vooral veel gezien bij vrouwen vanaf dertig jaar. Het is een chronische aandoening die vooral bij mensen met een lichte huidskleur voorkomt. Bij de ene persoon zijn de klachten heftiger dan de ander. Zo hebben sommige mensen alleen last van roodheid in het gezicht en anderen ook van oogklachten, oedeem, pijn of een verhoogde hoeveelheid bindweefsel.

Zoals ik hierboven al schreef is rosacea chronisch. Het gaat niet meer over. Gelukkig zijn er wel veel dingen die je zelf kunt doen om zo min mogelijk last van klachten te hebben. Werkt dat onvoldoende, dan kan de huisarts en/of de dermatoloog bepaalde behandelingen voorschrijven.

Triggers bij rosacea

De meeste mensen met rosacea merken dat ze reageren op bepaalde prikkels, ook wel triggers genoemd. Bekende triggers bij rosacea zijn zonlicht, bepaalde medicijnen (zoals corticosteroïden, medicijnen tegen een hoge bloeddruk en hartmedicatie), alcohol, extreme warmte of kou en stress.

Zelf doen

Als je last hebt van rosacea is het dus verstandig om deze triggers zo veel mogelijk te vermijden. Zelf drink ik mede door mijn rosacea nauwelijks nog alcohol, smeer me altijd in met een zonnebrand of dagcreme met factor 30 en kies voor milde verzorgingsproducten. Voor sommige mensen kan het ook helpen om pittig eten, intensieve lichaamsbeweging en hormoonhoudende cremes te vermijden.

Huidverzorging bij rosacea

Qua huidverzorging kies ik voor milde producten. Hierbij let ik erop dat het product geen parfum bevat. Ik kies wel voor producten die niacinamide, vitamine C, E of zoethoutwortelextract bevatten. Het scrubben van mijn huid doe ik ook al jaren niet meer. Liever kies ik voor een lichte peeling (bijvoorbeeld met een laag percentage salicylzuur) of een serum met een mild melkzuur. Dit werkt zeer goed bij het verwijderen van dode huidcellen, zonder dat het de huid aantast.

Make-up bij rosacea

Tot slot ben ik ook erg kritisch bij het kiezen van make-up. Hierbij let ik ook weer vooral op de ingrediënten (liever geen parfum) en kies ik ook niet blind voor 100 procent natuurlijke producten. Natuurlijk is niet altijd beter en dat weet ik maar al te goed sinds ik last heb van rosacea. Daarnaast vind ik het ook prettig dat ik met een light coverage foundation de roodheid wat kan maskeren. ’s Avonds haal ik het er allemaal wel goed af met een milde reiniger, want anders krijg ik juist meer last.

Het is vaak even zoeken wat jouw triggers zijn en welke producten het goed doen.

Andere behandelingen

Helpen de bovenstaande tips onvoldoende of heb je meer vragen over rosacea? Neem dan altijd contact op met je huisarts of dermatoloog. Deze kan ik bepaalde gevallen andere cremes, pillen of gels voorschrijven. Deze middelen nemen de rosacea niet weg, maar kunnen de klachten wel sterk verminderen. De meeste mensen ervaren al na een aantal weken een flinke verbetering.

1 reactie

Joris -

Is dot artikel toevallig reclame?

Reageer ook