Wat kan je doen als je last hebt van een herfstdip?

Elk seizoen heeft iets moois. Althans, dat vind ik. De zomer is warm en vol met leven, de herfst is guur en gezellig, de winter is koud en geeft energie en de lente is jong en vernieuwend. Dat ik er anders over denk dan een heel groot deel van de mensen, blijkt wel als ik met vrienden en kennissen praat. “Wat een rotweer, ik vind het vreselijk dat het najaar nu echt begonnen is” en “ik heb een hekel aan die donkere maanden”, zijn dingen die ik zeer regelmatig hoor van de mensen om mij heen. Ze balen, dat is duidelijk, maar een beetje balen kan geen kwaad. Maar wat als je je in het najaar zo rot voelt dat je je bed niet meer uit kunt komen, je eten niet meer onder controle hebt en je nauwelijks energie hebt? 

Wat is het verschil tussen een herfstdip en een herfstdepressie?

Officieel is er geen verschil tussen een herfstdip en een herfstdepressie. Wanneer je in een bepaald seizoen last hebt van depressieve klachten, wordt dat een seizoensdepressie genoemd. Men spreekt van een seizoensdepressie wanneer je minimaal twee jaar achter elkaar in hetzelfde seizoen een depressie hebt gehad. Van een depressie wordt gesproken wanneer je je gedurende minstens twee weken het grootste deel van de dag somber voelt.

Wat zijn de symptomen van een seizoensdepressie?

Wanneer je een seizoensdepressie hebt, vertoon je dezelfde symptomen als bij een gewone depressie. Zo kan het zijn dat je je heel moe en somber voelt, dat je het niet meer kunt opbrengen om naar je werk te gaan en/of dat je helemaal geen energie hebt om uit je bed te komen. Symptomen die bij een seizoensdepressie extra voorkomen, is extreme slaperigheid en futloosheid en een afnemende controle over het eten. Zo zie je dat mensen in een seizoensdepressie vaak wat aankomen, doordat ze meer eten dan normaal. Ook heeft iemand in een herfstdip een stuk minder zin in dingen die hij/zij normaal gesproken wel heel leuk vindt.

Wat kan je doen als je last hebt van een seizoensdepressie?

Heb je het gevoel last te hebben van een seizoensdepressie? Erken en accepteer dat je hier last van hebt en ga ermee aan de slag. Allereerst willen we je adviseren om een afspraak te maken met je huisarts. Hij/zij kan je indien nodig doorverwijzen naar iemand die je nog meer hulp kan geven. Ook zijn er dingen die je zelf al kunt doen:

  1. Praat over je problemen

Het kan enorm opluchten om te praten over je problemen. Doe dit met mensen uit jouw omgeving waar jij je op je gemak bij voelt en die jij vertrouwt. Vertel over de klachten die jij ervaart en praat over je gevoelens hierbij. Door over je gevoelens te praten verdwijnt je seizoensdepressie natuurlijk niet meteen, maar het kan zeker bijdragen aan het herstel.

  1. Ga lekker bewegen

Misschien heb je er op dat moment helemaal geen zin in, maar door lekker te gaan bewegen voel je je vaak beter. Achteraf is het vaak een opluchting en kan het je stemming flink verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een lange wandeling door het bos, een fietstocht over de hei of een uurtje baantjes trekken in een warm zwembad. Kijk vooral wat jij een fijne manier van beweging vindt.

Heb je het gevoel last te hebben van een depressie, uitzichtloosheid en/of sombere gevoelens? Neem dan contact op met je huisarts. Ook kan je contact opnemen met Korrelatie, een landelijke organisatie die anonieme, psychische hulp biedt. Hun telefoonnummer is 0900-1450  en ze zijn van maandag t/m vrijdag van 09:00 – 18:00 uur bereikbaar. Wil je meer informatie over een herfstdepressie? Dat kan op de website van Fonds Psychische Gezondheid.

Reageer ook