Wat heeft je lichaam nodig na het sporten en wat zijn de lekkerste manieren om dit binnen te krijgen?

Yes, het zit er weer op! Wat kan je je super lekker voelen na het doen van een goede workout. Natuurlijk omdat je weet dat je gezond bezig bent geweest, maar ook omdat je tijdens het bewegen endorfines aanmaakt. En daar ga je je heel goed van voelen. Sporten kan om deze reden dan ook verslavend zijn en is daarmee een van de weinige verslavingen waar niks mis mee is. Lekker mee doorgaan dus! 

De kracht van rusten

Tijdens het sporten gebruikt je lichaam meer energie dan normaal. Je verbrandt calorieën, belast je spieren en zet je hart flink aan het werk. Niks mis mee, maar je moet je lichaam na een sportsessie wel de kans geven om te herstellen. Rust is belangrijk, door voldoende te slapen kan je lichaam zich opladen. Wist je bijvoorbeeld dat top atleten vaak 9 uur of meer slapen? Dit is niet omdat ze lui zijn, maar gewoon omdat ze weten dat goed rusten minstens zo belangrijk is als hard trainen. De twee gaan hand in hand.

Macro-nutriënten

Naast goed rusten, kan ook voeding veel voor je herstel doen. Wellicht weet je wel dat ons lichaam drie macro-nutriënten nodig heeft: vetten, eiwitten en koolhydraten. Het zijn de bouw- en brandstoffen van ons lichaam en zorgen ervoor dat onze cellen, organen en spieren hun werk naar behoren kunnen doen. Het is na het sporten dan ook goed om extra aandacht voor deze voedingsstoffen te hebben.

Lekkerste herstel-happen

Ik hoor je denken: moet ik me nou naast het sporten (waar ik al veel tijd voor vrij moet maken), ook nog bezig houden met voeding? Niks moet natuurlijk, haha! Maar door na je workout slim te snacken, kan je er wel voor zorgen dat je workout nog meer resultaat heeft. Door een lunchboxje met een aantal gezonde producten in je sporttas te stoppen, wordt het heel makkelijk om al je macro’s weer aan te vullen.

Box 1

Twee plakjes roggebrood, tien aardbeien en twee Mini Babybel kaasjes

IMG-5759 (1)

Box 2

Handje noten, twee mandarijntjes en twee Mini Babybel kaasjes

IMG-5760

Box 3

Halve avocado, drie gedroogde abrikozen en twee Mini Babybel kaasjes

IMG-5763

Inhoud boxjes

Als vulling van de lunchboxjes hebben we gekozen voor gezonde producten die ook nog eens goed verzadigen. Na het sporten kan je enorme trek hebben en dan redden de meeste mensen het niet op een kopje bouillon en een droge rijstwafel. Ik niet althans 😉 Zo zijn noten, avocado en gedroogd fruit hele goede opties voor na het sporten. Ze geven veel energie, bevatten geen toevoegingen en zijn ook nog eens lekker. Ook roggebrood is goed voor de stevige trek na het sporten. Zelf probeer ik er daarnaast altijd iets van fruit aan toe te voegen. Dit bevat veel vitaminen en vezels. Hier word je hele lichaam blij van 🙂 Tot slot kies ik altijd voor kaas. De eiwitten in de kaas helpen je spieren bij het herstel en dat kan je na een sportsessie wel gebruiken. Het mineraal calcium in de kaas is goed voor je botten en gebit. Je kan ook voor kwark gaan, maar zelf vind ik dat onderweg niet handig. Kaasjes die makkelijk mee te nemen zijn, zijn die van Mini Babybel.

Waarom Mini Babybel ? 

De kaasjes van Mini Babybel zijn bij ons thuis favoriet. We zijn een typisch Hollands gezin dat dol is op kaas. De kaasjes van Mini Babybel kan je makkelijk meenemen en zijn een verantwoord tussendoortje. Sophia eet ze vaak als we lang in de auto moeten zitten. Ward is veel in de natuur en neemt ze altijd mee in zijn rugzak. En ik gooi ze in mijn tennistas en eet ze daarnaast ook vaak op kantoor.

Wat uniek aan de kaasjes is, is dat ze 10 dagen buiten de ijskast bewaard kunnen worden. Je kan ze dus makkelijk ongekoeld meenemen en opeten. Zelf vind ik ze koud lekkerder, maar Ward eet ze juist graag als ze niet in de ijskast hebben gelegen. Over smaak valt te twisten, zullen we maar zeggen 😉

IMG-5768

Mini Babybel bevat 98% melk, is 100% kaas en is 100% natuurlijk. De kaasjes worden gemaakt van gepasteuriseerde melk en er worden geen conserveermiddelen, kleur- en smaakstoffen aan toegevoegd. Ze zijn daarnaast rijk aan calcium, eiwitten en vitamine B12. Er wordt gebruik gemaakt van vegetarisch stremsel. Het kaasje is daardoor geschikt voor vegetariërs.

Wat eet jij graag na het sporten? Ik ben heel benieuwd! Praat met ons mee in de comments onder dit artikel. Vinden we gezellig 🙂 

IMG-5769


Reageer ook