Waarom pittig eten zo gezond voor je is

Al jaren ben ik dol op pittig voedsel. Het begon als kind al, toen ik steevast een laagje sambal op mijn boterham met pindakaas smeerde. Toen wij meer gingen reizen en steeds vaker uit andere keukens gingen eten, nam mijn liefde voor pittig eten verder toe. Bij ons thuis eten wij inmiddels extreem pittig. Sambal uit de supermarkt is voor ons nooit pittig genoeg en dus gaan we hiervoor naar de toko of bestellen het online. Niet alleen kopen we hier de meest pittige sambals en sauzen, we slaan ook groots hete pepers, curry pasta’s, kimchi en wasabi in. Het water loopt me al in de mond als in hieraan denk! Maar is al dat pittige eten wel goed voor je? We bekijken een aantal redenen waarom pittig eten zo gezond voor je is!

Gezond gewicht

Van pittig eten wordt regelmatig gezegd dat het kan helpen bij het afvallen. Maar is dat ook echt zo? Er zijn maar weinig bewijzen dat pittig eten inderdaad kan zorgen voor gewichtsverlies. Wat wél uit onderzoeken naar voren komt, is dat mensen die veel pittig eten, minder vaak last hebben van overgewicht of obesitas.

Metabolisme

De stof die hete pepers zijn pittigheid geeft, is capsaïcine. Uit bepaalde onderzoeken blijkt dat dit stofje het vermogen heeft om de verbranding van het lichaam iets te verhogen. Verwacht geen wonderen, maar kwaad kan het zeker niet!

Minder trek

Er zijn aanwijzingen dat capsaïcine werkt op de hypothalamus (het deel van het brein dat hongergevoelens reguleert). Pittig eten zou vanuit deze theorie zorgen voor minder trek en het beter controleren van je voedselinname gedurende de dag.

pittig eten gezond

Hart en vaatziekten

Uit onderzoek aan de Universiteit van Vermont is gebleken dat mensen die regelmatig chilipepers eten, een kleinere kans hadden op hart- en vaatziekten. Denk hierbij aan het krijgen van een hartaanval of een beroerte. Ook zou het een gunstig effect kunnen hebben op hoge bloeddruk, het cholesterol en diabetes type twee.

Microbioom

Er wordt steeds meer bekend over het belang van een gezond microbioom op je algehele gezondheid. Door gevarieerd te eten en regelmatig te kiezen voor gefermenteerde producten (zoals yoghurt, sojasaus, kimchi, zuurkool, enzovoorts) kan je jouw microbioom op gezonde wijze ondersteunen. Ook capsaïcine zou een gunstige werking op de gezondheid van de darmen hebben.

Gezond dieet

Om gezond door het leven te gaan, is er natuurlijk meer nodig dan alleen pittig eten! Combineer de hete pepers dan ook met gezonde voeding en zorg voor voldoende beweging. Een hamburger met chilipeper mag dan misschien wel lekker zijn, maar gezond zal hij nooit worden 😉 Heb je aanvullende medische vragen of twijfel je aan deze informatie? Neem dan altijd contact op met je huisarts of behandelend medisch specialist.

Genieten

Wat uiteraard ook heel belangrijk is, is om eten te eten waarvan jij geniet! Voel jij je niet lekker na het eten van pittig eten of vind je het simpelweg niet lekker? Dan raden wij je aan het lekker links te laten liggen. Je gezondheid valt of staat niet met het eten van pittig eten, dus maak je ook vooral geen zorgen als je dit niet regelmatig doet.

Praat mee

Wat is jouw favoriete pittige gerecht? En kies je dan vooral gerechten uit de Aziatische keuken of ga je ook voor pittige gerechten uit andere delen van de wereld? We zijn heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel. Vinden we gezellig!

Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over! 

Afbeelding: Jonathan Niederhoffer via Unsplash


2 reacties

mara -

Oeh, hier ook. Zo onwijs lekker!

Joris -

Een érg sterke voorkeur voor Thaise curry’s.

Reageer ook