Waarom is vitamine A zo belangrijk?

De mens heeft vitaminen en mineralen nodig om te kunnen leven. Je dagelijkse dosis vitaminen krijg je op verschillende manieren binnen, zoals via je voeding, maar ook door simpelweg een half uurtje in de zon te zitten werk je aan je gezondheid. Iedere vitamine heb je nodig voor iets anders en iedere vitamine vind je in een andere bron. Om te zorgen dat je er genoeg van binnen krijgt moet je gevarieerd en gezond eten. Lukt dit niet of ben je bang dat je niet de juiste vitaminen binnenkrijgt? Dan zijn supplementen een goede uitkomst. 

Vandaag willen we het hebben over vitamine A. Het is een vitamine waar we regelmatig over horen, maar waarvan maar weinig mensen precies weten wat het doet. En dat terwijl vitamine A ontzettend belangrijk is! In lever kan je veel vitamine A vinden, maar ook in andere voedingsmiddelen vind je provitamine A. Denk hierbij aan groenten, zoals worteltjes, bloemkool, spitskool en fruit, onder andere in sinaasappels, mandarijnen en bananen. Verder vind je het in dierlijke producten zoals vlees, zuivelproducten, vis en ei.

Waar is vitamine A goed voor? 

Voor heel veel belangrijke dingen! Zo is vitamine A , wat ook wel bekend staat als retinol, goed voor de ogen en huid. Het zorgt voor de vorming van epitheelcellen in de huid, het haar, het tandvlees, het longweefsel en de luchtpijp. Verder is vitamine A belangrijk voor een goede werking van het afweer- en immuunsysteem en zorgt het ervoor dat je ogen zich kunnen aanpassen aan het donker.

Hoeveel heb je nodig? 

Als volwassen vrouw heb je 700 microgram vitamine A nodig en wanneer je zwanger bent iets meer, namelijk 800 microgram. Toch moet je oppassen dat je er niet teveel van binnenkrijgt, bij zwangere vrouwen kan het de kans op geboren afwijkingen verhogen. Het wordt in dat geval dus niet aangeraden om lever te eten en/of supplementen te slikken.

Ook vrouwen die niet zwanger zijn moeten oppassen met teveel vitamine A. Het kan een vergiftiging veroorzaken waarbij je last krijgt van hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, vermoeidheid en afwijkingen aan de huid, het skelet en de ogen. Blijf daarom altijd onder de maximaal toegestane hoeveelheid van 3.000 microgram.

Krijg jij genoeg vitamine A vanuit je voeding binnen of slik jij extra supplementen? Praat met ons mee in de comments onder dit artikel!


Reageer ook