Waarom is gefermenteerd voedsel zo gezond?

“Mama, wat zijn bacteriën?”, vroeg mijn dochter van net vijf mij laatst. Tja, hoe leg je dat uit aan een kind dat in groep twee zit. Here we go… “Bacteriën zijn micro-organismen, bestaande uit maar één cel. Het zijn eigenlijk een soort hele kleine beestjes”, begin ik. “Zo klein als een mier?’, vraagt ze. “Nee, nog veel kleiner. Ze zijn zo klein dat je ze niet ziet. Van sommige bacteriën kan je ziek worden en anderen maken je juist gezond en sterk. Het is daarom belangrijk goed je handen te wassen als je naar de wc bent geweest. Zo was je de slechte bacteriën weg.” “Maar hoe komen de gezonde bacteriën dan bij mij?”, krijg ik heel gevat terug. “Bijvoorbeeld door het eten van yoghurt of zuurkool”, leg ik uit. “Jakkes, zuurkool.” Mijn dochter trekt een vies gezicht. “Maar waarom zuurkool dan?” En zo rollen we in een gesprek over fermenteren. Wat is fermenteren precies, waarom is het zo gezond en kan ik het ook zelf leren door middel van een cursus fermenteren? Lees mee!

Wat is fermenteren?

Fermenteren is een vorm van voedsel conserveren. Bij het fermenteren laat je op gecontroleerde en verantwoorde wijze bacteriën, schimmels en gisten in het eten komen. Als je het heel sec zou omschrijven, laat je het eten bewust in een rottingsproces komen. Je eerste reactie is wellicht: jakkes. Maar als ik je uitleg wat het doet met het eten, dan weet ik zeker dat ook jij gefermenteerd eten kunt noemen waar jij dol op bent.

Voorbeelden gefermenteerd voedsel

Door het fermenteren wordt voedsel langer houdbaar. Het is een techniek die al eeuwenlang wordt gebruikt om voedsel te conserveren én lekkerder te maken. De techniek wordt tegenwoordig nog steeds vaak toegepast, zelfs door de moderne voedingsindustrie. Voorbeelden van gefermenteerde producten zijn yoghurt, sojasaus, kaas, olijven, zuurdesembrood, salami, wijn en zuurkool. Ik durf te wedden dat hier minimaal drie dingen tussenstaan die jij heel lekker vindt 😉

gefermenteerd eten gezond

Foto door ELEVATE via Pexels

Waarom is gefermenteerd voedsel zo gezond?

Gefermenteerd eten zit bomvol goede darmbacteriën: probiotica. Zonder al te technisch te worden, kun je zeggen dat probiotica belangrijk zijn voor de gezondheid en balans van het microbioom. De gezondheid van je darmen is van invloed op de gezondheid van je hele lichaam. Er wordt momenteel veel onderzoek gedaan naar hoe dat precies komt. Het eten van voldoende vezels, gevarieerde voeding en gefermenteerd voedsel dragen in positieve zin bij aan de gezondheid van je darmen.

Zelf fermenteren

Je kunt dus heel veel gefermenteerd voedsel kopen in de supermarkt. Helaas betekent gefermenteerd hier niet altijd dat het ook een gezonde keuze is. Denk maar aan dingen als alcohol en salami. Het is daarom leuk om ook zélf aan het fermenteren te slaan. Hoe gaaf om je eigen kimchi, zuurkool of sojasaus te maken. Moeilijk? Nee hoor! Door het volgen van een cursus fermenteren kan jij het ook leren.

Waar leer je fermenteren?

Wat leer je op zo’n fermentatie cursus? Dat is natuurlijk afhankelijk van de plek waar je de cursus volgt. In de online cursus van Lerenfermenteren.nl leer je bijvoorbeeld alles over ingrediënten, technieken, materialen en recepten. Je volgt de cursus gewoon vanuit je eigen keuken op jouw eigen tempo. Hij bestaat uit meer dan 35 lessen in de vorm van video’s. Ze zijn goed te volgen en onbeperkt te bekijken. Bij de cursus ontvang je ook het Fermentatie Handboek.

Kimchi voor mijn buuf

Het volgen van zo’n cursus geeft je een vliegende start. Je kunt natuurlijk ook zelf aan de slag, maar met het oog op de voedselveiligheid en de smaak van het product zou ik dat niet zo snel doen. Ieder z’n ding natuurlijk! Het lijkt mij in ieder geval heel gaaf om de cursus te volgen. Zo droom ik er al langer van om mijn eigen kimchi te maken. Deze krijg ik nu altijd van onze Koreaanse buurvrouw. Het lijkt me zo leuk om haar eens te verrassen met mijn zelfgemaakte kimchi. Ben benieuwd of ik hem zo lekker krijg als zij.

Praat mee

Waarom is gefermenteerd voedsel zo gezond? Jij kan deze vraag nu beantwoorden. Houd jij ook van gefermenteerd voedsel? Wat vind jij het lekkerst? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel. Vinden we gezellig 🙂

Afbeelding: Brooke Lark via Unsplash

Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over! 

Reageer ook