Voor de zomervakantie nog even een paar kilo kwijt? Zo pak je dat aan!

Nog een paar weken en dan barst de zomervakantie los! De laatste tien dagen van de vakantie gaan we naar Curaçao. Ik kan echt niet wachten om hier heerlijk tot rust te komen, veel met de kindjes te doen, te spelen in het zwembad en boekjes te lezen aan het strand. Hoewel onze reis nog aardig ver weg is, ben ik al wel een beetje begonnen met voorbereiden. En dan niet op het gebied van het inpakken van de spullen, maar vooral het klaarmaken van mijn lichaam. Want ook al ben ik heel tevreden over mezelf, ik zou het niet verkeerd vinden om tijdens de vakantie een paar kilo lichter te zijn. Al mijn zomerjurkjes vallen dan net wat mooier en ik voel me nog zelfverzekerder in mijn zwemkleding. Wil jij voor de zomervakantie ook nog een paar kilo kwijt? En hoe zit het met de toegevoegde waarde van een afval shake of fatburners? Wij vertellen er alles over!

Laat ik vooropstellen dat ik geen fan ben van diëten. Ik geloof veel meer in een langdurige en goed vol te houden gezonde levensstijl. Wil je in één maand tijd tien kilo afvallen? Dan ga je in dit artikel het antwoord niet vinden. In dit artikel geef ik tips waarmee je ongeveer 0,5 tot 1 kilo per week kunt afvallen. Door niet te snel af te vallen voorkom je dat de kilo’s er tijdens je vakantie weer aanvliegen en dat je daarna misschien wel zwaarder thuiskomt dan voor het afvallen.

Veel eiwitten

Eiwitten zijn enorm belangrijk als je graag een paar kilo kwijt wilt. Ze leveren weinig calorieën, maar geven je wel langdurig een verzadigd gevoel. Probeer bij elke maaltijd en snack iets van eiwitten te eten. Start je dag bijvoorbeeld met een volkoren boterham, met kaas en ei. Als tussendoortje neem je kwark met wat noten of een proteïne shake (ook wel afslank shake genoemd). Een afval shake geeft snel een verzadigd gevoel en vormt een mooie snack tussen de maaltijden. Kies als lunch voor een rijk gevulde salade, met lekker veel rauwkost, gerookte kip, noten, avocado en/of stukjes kaas. ’s Avonds leg je je bord vol met veel groenten en een stukje vlees, vis of kip en één opscheplepel volkorenpasta, zilvervliesrijst, quinoa of bulgur. Kijk vooral wat jij zelf lekker vindt! Heb je meer trek? Kook dan een extra eitje of neem een extra portie vis/kip/vlees.

Beperk de koolhydraten

Sommige mensen denken dat koolhydraten de absolute vijand zijn. Voor de meeste mensen is dit gelukkig niet het geval! Als je af wilt vallen helpt het echter wel om je koolhydraatinname wat te beperken. Koolhydraten geven vaak veel energie, maar zijn minder lang verzadigend dan eiwitten. Probeer de hoeveelheid koolhydraten tot je vakantie te halveren, dan zit je zeker goed. Neem één boterham waar je er normaal twee zou nemen en schep één keer pasta op in plaats van twee. Kies daarbij altijd voor de volkoren variant; deze verzadigen een stuk beter en bevatten veel vezels. Laat koolhydraatrijke producten als fruit en peulvruchten zeker niet liggen, maar kies hierbij wel voor wat kleinere porties. Minder koolhydraten eten is in het begin best wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent geraakt wil je vaak niet meer terug!

Niet snoepen en minder alcohol

De echte winst op het gebied van gewicht verliezen zit hem voor veel mensen in het stoppen met snoepen, snacken en snaaien. Hier ben ik even best streng: doe het gewoon even helemaal niet! Kies bij de borrel voor gezonde snacks, zoals rauwkost met hummus, schijfjes komkommer met geitenkaas of rolletjes kipfilet met augurk. Beperk daarnaast de hoeveelheid alcohol en probeer ook hierin te halveren. Dronk je eerst twee glazen per dag? Neem er nu nog maar een. Je zult zien dat de kilo’s er vanaf vliegen!

Fatburners

Wil je er voor je gevoel alles aan doen? Dan zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen! Zo is het altijd slim (en lekker!) om elke dag een half uur tot een uur matig-intensief te bewegen. Daarnaast zijn er mensen die graag voedingssupplementen of fatburners gebruiken. Drink ook voldoende water en stop met het drinken van frisdranken (ook light!) en sappen. Al met al gaat het om de combinatie van gezonder eten en wat meer bewegen.

Hoe snel verlies ik gewicht?

Hoe snel de kilo’s er vanaf vliegen is afhankelijk van heel veel factoren. Maar gemiddeld genomen lukt het veel mensen wel om op een gezonde en duurzame manier een halve tot een hele kilo per week te verliezen. Als je over vier weken op vakantie gaat zou je dus wel twee tot vier kilo kunnen verliezen door het toepassen van deze tips. Wij wensen je veel succes en alvast veel vakantieplezier!

Welke van deze tips ga jij gebruiken? Zo je als aanvulling een afval shake of fatburners gebruiken? Of kies je liever alleen voor gezond eten en meer bewegen?

Afbeelding: Tim Mossholder via Unsplash

Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over! 

Reageer ook