Van 20 minuten tot 15 jaar na je laatste sigaret: dit gebeurt er met je als je stopt met roken

Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat roken heel erg ongezond is en dat als je momenteel nog rookt, je beter kunt stoppen. Sterker nog: ik weet zeker dat dit dingen zijn de veel rokers zich elke dag realiseren. Stoppen is helaas niet zo makkelijk en zelfs als je gestopt bent, is het moeilijk om helemaal gestopt te blijven. Toch is er een handjevol mensen dat het volhoudt. En dat is heel erg knap! 

Maar wat gebeurt er nou precies met je lichaam als je stopt met roken? En hoe snel mag je bepaalde gezondheidseffecten en -verbeteringen gaan merken? Wij vonden op RokenInfo een heel mooi overzicht waarin staat wat er met je lichaam gebeurt vanaf het moment dat je stopt, totdat je 15 jaar bent gestopt.

Na 20 minuten: 

De bloeddruk en hartslag daalt.

Na 24 uur: 

Je longen beginnen aan de grote schoonmaak en je hoest waarschijnlijk slijm op. Alle koolmonoxide is al uit je lichaam.

Na 48 uur: 

Alle nicotine is uit je lichaam. Je gaat beter proeven en ruiken. Eten wordt weer lekkerder!

Schermafbeelding 2020-02-17 om 15.01.41

Na 72 uur:

Je hebt meer energie. Ademen gaat makkelijker.

Na 2 tot 12 weken: 

De longfunctie en bloedsomloop zijn flink verbeterd.

Na 1 maand: 

Je conditie is beter geworden en je beweegt gemakkelijker. Sporten wordt weer lekkerder. Als je een rokershoestje had, zal deze gaan verdwijnen.

Schermafbeelding 2020-02-17 om 15.02.43

Na 1 jaar: 

Het risico op hart- en vaatziekten is inmiddels gehalveerd. Je risico op allerlei andere ziekten neemt de komende jaren steeds verder af.

Na 5 tot 15 jaar:

Het risico op een beroerte is gelijk aan dat van een niet-roker.

Na 10 jaar: 

Het verhoogde risico op longkanker is gehalveerd en het risico op andere kankersoorten verminderd.

Na 15 jaar:

Het risico op hart- en vaatziekten is gelijk aan dat van een niet-roker.

Schermafbeelding 2020-02-17 om 15.03.55

Een lange weg

Je ziet: als roker heb je een lange weg te gaan als de risico’s op bepaalden ziekten wilt verkleinen. Maar het is ook leuk om te zien dat dingen als eten en sporten al heel snel weer prettiger worden.

Indicatie

Het bovenstaande overzicht is een indicatie. Hoe snel dit soort processen bij elk individu verlopen, is natuurlijk van veel factoren (als leeftijd, algehele gezondheid en hoe lang je hebt gerookt) afhankelijk.

Twijfel je aan deze informatie of wil je hulp bij het stoppen met roken? Neem dan contact op met je huisarts. 


Reageer ook