Een blogpost (blog) is een kort verhaal dat je op een website of weblog publiceert. Niets meer en niets minder. Het fenomeen is nog jong en er wordt nog volop mee geëxperimenteerd. Er is dus een grote variatie in aanpak en uitvoering. Je hebt blogs met lijstjes, tips, dagboekontboezemingen, mini-reportages, sprookjes, columns, recepten, foto´s, filmpjes en eigen bedenksels.
Blogposts worden bijna altijd gelezen of bekeken op een scherm. Daar moet je als auteur rekening mee houden. De aandacht van schermlezers verslapt gewoon sneller en zij lezen vaak zigzaggend door een tekst. Wat moet je doen om je lezer te boeien?
1. Laat je vooral niet ontmoedigen door de volgende regels voor wat je moet doen en laten. Schrijven moet in de eerste plaats leuk zijn, of het nu een roman of een blogpost is. Ga dus vooral lekker aan de slag en schrijf al je invallen op. Er is wel een moment dat je niet goed weet hoe je verder moet, of dat je denkt dat je wel klaar bent. Dan is het tijd om de rest van de tips te lezen.
2. Er zijn een paar randvoorwaarden die de moeite waard zijn om je er aan te houden, want ze zorgen er meteen al voor dat je de lezers interesse hebt. Hou je tekst bij voorkeur tussen de 500 en 800 woorden, kom snel tot de kern en hanteer een directe schrijfstijl. En wat zeker helpt is als je je blogpost vergezeld laat gaan van een goedgekozen illustratie die het verband tussen de titel en de tekst legt op een nieuwsgierigmakende manier.
3. De gouden regels van het verhalen vertellen gelden ook op voor een blog-verhaal. Dus: met een `stomp in de maag´ beginnen en met een `krul in de staart´ eindigen, bijvoorbeeld. Sleur je lezer met je eerste zin al je verhaal in, zorg dat je zijn aandacht ademloos vasthoudt en eindig met een sterk plot waardoor je lezer na jouw verhaal met een tevreden zucht doorklikt naar het volgende.
4. Hanteer een no-nonsense schrijfstijl. Verwar dit niet met een droge, taaie tekst of met spreektaal. Waar het in essentie om gaat is dat je je verhaal helder en duidelijk vertelt. Gebruik begrijpelijke taal en zinnen die kort en puntig zijn waarin bovendien een vleugje humor is meegeweven.
Helaas voor bloemrijke schrijvers: overdadige taal en lyrische beschrijvingen zijn voor het scherm de snelste manier om je lezer te laten afhaken. Het gaat om het vinden van een stijl die in de smaak valt bij jouw publiek en die bij jou past. Voor sommigen is dat een dagboekstijl, voor anderen is dat een tekst die vergelijkbaar is met de Kronkels van Carmiggelt en de stukjes van Martin Bril.
5. Schrijven is schrappen. Dat zei Godfried Bomans al en voor schrijven voor beeldschermen geldt dat ook nog steeds. Wees dus kritisch op wat je hebt geschreven. Blijf puzzelen, herschrijven, omgooien en schrappen. Echt, je krijgt er een veel beter verhaal door. Succes!
Yvette Cramer
Uitgeverij Totemboek