Teleurgesteld? Vijf tips om je weer beter te voelen

We krijgen en hebben er allemaal mee te maken: teleurstellingen. Ze kunnen je verdrietig en moedeloos maken. Eenvoudig is om toe te geven aan het rottige gevoel dat een teleurstelling met zich mee brengt. Want je voelt je misschien wel mislukt. “Zie je nou wel, ik zei toch dat ik het niet kan?” Je negatieve gevoel wordt bevestigd. Beter is om niet te blijven hangen in die bui maar te onderzoeken hoe je je pijn kunt verzachten.

Van blijven hangen in negativiteit knap je niet op. Het is niet vreemd dat je het liefst met een deken over je hoofd in bed wilt liggen als je iets waarop je vurig had gehoopt maar niet kreeg. Je zwelgt in medelijden en je gedachten blijven in hetzelfde kringetje draaien. Hoe kun je dat doorbreken?

  1. Neem iemand in vertrouwen. Misschien schaam je je wel voor je gevoelens en wil je dat niemand dat weet. Toch kan het opluchten om met iemand te praten die je vertrouwt. Waarvan je weet dat hij jou niet veroordeelt, je niet vreemd vindt of je teleurstelling bagatelliseert. Iemand anders schijnt vanaf een andere kant licht op jouw probleem en laat je een kant zien die jij niet meteen herkende. Dat kan enorm opluchten.
  1. Doe iets wat je leuk vindt, waarvan je blij wordt. Blijf niet hangen in je bui. Zeg hardop tegen jezelf: ik ben hier behoorlijk ziek van, ik had me er zo op verheugd, maar ik wil verder. Maak een strandwandeling, ga koffie drinken met een vriendin, neem je tuin onder handen. Je zult zien dat je je meteen een stuk beter voelt.
  1. Blijf kalm. Schelden, huilen, schreeuwen, razen. Het is een uiting van onmacht. Het loopt niet zoals je had verwacht of gepland en een reactie kan woede zijn. Woede lost alleen niets op. Deze emotie kost veel energie die je beter in iets positiefs kunt steken. Ga sporten zodat je je energie los kunt laten.
  1. Doe iets voor een ander, dat geeft je een goed gevoel. Ga op de thee bij die eenzame dame die verderop in je straat woont. Doe vrijwilligerswerk dat je leuk vindt. Er zijn zoveel organisaties die wel wat extra handjes kunnen gebruiken. Maak dagelijks een wandeling met een asielhond, help de mensen van de Voedselbank, leer een vluchteling Nederlands. Je voelt je daarbij ongetwijfeld een stuk beter.
  1. Ga naar buiten. Teleurgesteld? Boos? Verdrietig? Trek je jas aan en ga erop uit. Maak een wandeling over de hei. Langs het strand of ga het bos in. Buiten zijn zorgt ervoor dat je stress afneemt. Je hoort de vogels, voelt de wind door je haren, je bloeddruk wordt lager. Een frisse neus halen kan een wereld van verschil maken.

Houd altijd in je achterhoofd dat je van elke teleurstelling leert en groeit. Je verwachtte iets dat je niet kreeg. Misschien waren je verwachtingen te hoog. Om te voorkomen dat je keer op keer wordt teleurgesteld, kun je je verwachting bijstellen. Bedenk vast hoe je een volgende keer anders kunt reageren. Het zal je helpen.

Hoe ga jij om met teleurstellingen? Waardoor of door wie werd je teleurgesteld? Praat met ons over dit onderwerp in de comments onder dit artikel.

 


Reageer ook