Symptomen hartproblemen bij vrouwen vaak verward met overgang of stress

Tot voor kort droeg ik geen rood. No way dat je mij zou zien lopen in de kleur waarvan stieren wild gaan briesen. Toen iemand mij zei dat ik het toch eens moest proberen omdat de kleur mij mooi zou staan, waagde ik een poging. Aan de oproep van de Hartstichting om vandaag op Dress Red Day iets roods te dragen, geef ik met plezier gehoor.

Met de Dress Red Day wil de Hartstichting aandacht vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Hartproblemen worden bij vrouwen nog te vaak over het hoofd gezien. De symptomen kunnen makkelijk worden verward met stress of met de overgang. Er moet nu een test komen die vrouwenlevens redt, vindt de hartstichting en daar wordt aan gewerkt. Wist je dat er dagelijks 56 vrouwen in Nederland overlijden aan hart- en vaatziekten? En dat 670.000 vrouwen in Nederland een hart of vaatziekte hebben? En dat er dagelijks 307 dames worden opgenomen in het ziekenhuis met hart- en vaatziekten? Best schokkende cijfers.

Tips voor een gezond hart

Wat kun je doen om te voorkomen dat je last krijgt van je rikketik? Hoe zorg je ervoor dat je uit handen van cardiologen blijft? Een aantal tips:

  1. Laat geraffineerde suiker staan. Hier kan je lijf niets mee en zo worden de suikers opgeslagen als vetcellen.
  1. Meer groenten eten. Groenten zitten bomvol vitaminen en mineralen die goed zijn voor je gezondheid. Het eten ervan draagt bij volwassenen bij aan een lagere bloeddruk.
  1. Geen zout. We eten dagelijks veel te veel zout. Natrium zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt. Je bloedvolume stijgt daardoor en zo kun je last krijgen van een te hoge bloeddruk.
  1. Eet minder vlees. Het is een bron van verzadigde vetten en heeft een slechte invloed op je cholesterolgehalte en ook je bloeddruk. Begin met bijvoorbeeld twee dagen geen vlees te eten. Het is gezond omdat het vol eiwitten ziet, maar dagelijks vlees eten is niet nodig.
  1. Zet vaker vitamine E op het menu. Het is een belangrijke vitamine voor de gezondheid van je bloedvaten. Vooral te vinden in noten, avocado, groene bladgroenten, zonnebloempitten, garnalen, haring en gerookte zalm. En smeer plantaardige margarine op je boterham, ook daarin zitten vitamine E.

Eet daarbij voldoende fruit, beweeg regelmatig en vermijd stress. Daar word je hart een stuk gelukkiger van. En vergeet vandaag niet iets roods aan te trekken, daar word jezelf en je omgeving blij van. 

Wat doe jij om je hart gezond te houden? Wij zijn heel benieuwd! Deel het met ons in de comments onder dit artikel. En wil je meer weten over Dress Red Day? Hier vind je alle informatie over het vrouwen hart.


Reageer ook