Sportdrank of water tijdens het sporten?

Je bent aan het afvallen en je wilt daarbij ook meer gaan bewegen. Tijdens het sporten zweet je veel en daarom is het belangrijk om veel te drinken. Er wordt veel reclame gemaakt voor verschillende soorten sportdrankjes en in de sportschool hebben ze een leuke koeling staan met allemaal lekkere verschillende smaakjes. Maar welke drank kun je nou het beste kiezen als je gaat sporten? Sportdrank of water?

Vocht is erg belangrijk tijdens het sporten. Een tekort aan vocht zorgt ervoor dat je spieren minder functioneren en je kunt er kramp in je spieren van krijgen. Er zijn verschillende soorten sportdranken op de markt. Hieronder geven we een korte beschrijving over wat de verschillende sportdranken doen en wat het nut hiervan is vòòr, tijdens en na de training.

Wat is beter water of een sportdrankje?

Sportdrankjes bevatten koolhydraten, zouten en vitamines die het vocht in je lichaam vasthouden. Water bevat deze stoffen niet, dus plas je het extra vocht sneller weer uit. Voor zware inspanning zijn sportdrankjes beter, zodat je niet uitdroogt.

Moeilijk gezegd is een sportdrankje een mengsel van water, koolhydraten en elektrolyten(zouten). Je lichaam heeft deze stoffen nodig om een optimale prestatie te leveren. Van alle elektrolyten(mineralen zoals natrium, kalium, calcium, magnesium en chloor) zorgt met name natrium ervoor dat het vocht sneller wordt opgenomen, daardoor krijg je ook meer dorst en ga je meer drinken. Koolhydraten zorgen ervoor dat je lichaam meer energie krijgt tijdens het sporten. Teveel koolhydraten kunnen de vochtopname in het lichaam remmen, daarom kun je voor de dorst het beste een drankje nemen met weinig koolhydraten.

Een sportdrankje wordt lekker gemaakt door zuren toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan citroenzuur of andere zuren. De zuren zorgen er ook voor dat het drankje langer houdbaar is. In sommige drankjes zitten daarnaast ook extra vitamines.

Hypo-, iso- en hypertoon

Er zijn drie verschillende soorten sportdrankjes te koop. Het verschil zit in de hoeveelheid koolhydraten en zouten die in de drank zitten en hiermee de snelheid waarmee het in je lichaam wordt opgenomen.

Hypotone drankjes bevatten heel weinig of geen suikers en zouten en worden hierdoor snel in het lichaam opgenomen. Een voorbeeld van een hypotone drank is water, dit wordt snel in je lichaam opgenomen en in water zitten geen koolhydraten of zouten. Hypotone dranken worden niet lang vast gehouden in je lichaam en je plast ze snel weer uit.

Een isotone drank bevat iets meer koolhydraten en zouten dan een hypotone drank. Deze dranken kunnen licht zoet of zout smaken en zijn het beste om te drinken tijdens en na het sporten. Deze dranken plas je niet gelijk uit en worden ook wel dorstlessers genoemd. Isotone sportdranken leveren niet veel kcal.

Hypertone sportdranken bevatten meer suiker, waardoor ze minder snel opgenomen worden in het lichaam. Als je dit vlak voor het sporten drinkt blijft deze drank langer in je buik zitten dan water en hier kan je tijdens het sporten last van krijgen.

Voorbeelden

Hypotone drankjes: water, sportwater
Isotone drankjes: AA isotone, Aquarius, Extran dorstlesser, Isostar
Hypertone drankjes: Carbo Power, ACE multivitaminedrank, Whey Amino Drink, Fatburner drink, Red Force, Extran Energy, AA high energy, AA multi-nine, Dextro Energie, maar ook frisdranken zoals Cola, Fanta en vruchtensappen vallen hieronder.

Wanneer welke drank?

Voor het sporten is het belangrijk dat je lichaam genoeg vocht heeft om te kunnen bewegen. Het is daarom belangrijk dat je lekker veel drinkt vanaf 2 uur voordat je gaat sporten. Neem daarbij wel een drank die snel door je lichaam wordt opgenomen omdat je er anders last van kan krijgen. Voor het sporten zijn hypo- en isotone sportdranken het beste. Drink vlak voordat je gaat sporten alleen nog maar water.

Tijdens het sporten kun je het beste gewoon water drinken of een isotone dorstlesser nemen. Als je dranken met veel suiker gaat drinken gaat je maag werken om deze te verteren en hier krijg je last van tijdens het sporten. Pas vanaf anderhalf uur intensief sporten hebben je spieren wat extra energie nodig en kan je af en toe een beetje hypertone sportdrank drinken of iets van fruit nemen. Dit geld niet voor anderhalf uur rustig fitnessen, maar voor zwaardere belasting van het lichaam. Let gewoon goed op met het gebruik van hypertone dranken, ze bevatten namelijk ook erg veel kcal.

Na het sporten is het belangrijk om de koolhydraatvoorraad van je lichaam weer aan te vullen. Het gebruik van hypertone sportdranken zou hierbij kunnen helpen. Deze dranken leveren alleen veel ‘lege’ energie, dit betekent dat de drank naast kcal geen gezonde voedingsstoffen bevat. Daarom kun je sportdranken het beste gebruiken als je snel energie nodig hebt, bijvoorbeeld tijdens en na het lopen van een marathon. Als je gewoon een uurtje gesport hebt, kun je het beste een boterham of een stuk fruit nemen. Het is wel belangrijk altijd binnen 2 uur na het sporten iets te eten, dit helpt je lichaam zijn voorraden weer op te bouwen.

bron: valtaf.nl
auteur: Sabine van Kan

Foto door The Lazy Artist Gallery via Pexels:


Reageer ook