fb
Damespraatjes Damespraatjes

Spiermassa behouden bij het afvallen: zo doe je dat!

Sinds een aantal weken ben ik enorm op mijn voeding aan het letten. Al jaren word ik steeds een beetje zwaarder en dat was ik meer dan zat. Niet alleen omdat ik er graag goed uit wil zien, maar vooral omdat ik gezond en fit oud wil worden. Ik wil dat hardnekkige buikvet kwijtraken en sterk door het leven gaan. Mijn aanpak: gezonde maaltijden, geen tussendoortjes en twee keer per week een uur sporten. Daarnaast probeer ik elke dag minimaal 7.000 stappen te zetten. Dit is voor mij heel goed te doen en ik ben de eerste tien kilo al bijna kwijt. Wat ik wel merk, is dat niet alleen mijn vetmassa is afgenomen, maar ook mijn spiermassa. En dat terwijl ik deze juist wil behouden! Spiermassa behouden bij het afvallen: zo doe je dat!

Tips voor spiermassa behouden bij het afvallen

Wanneer je gaat afvallen, verlies je niet alleen vet, maar ook vocht en vaak spiermassa. Dit is normaal en ik zou me er niet te druk om maken. Wat wel belangrijk is, is dat je probeert het verlies van spiermassa zo klein mogelijk te houden. Je kunt dit in de gaten houden door regelmatig jezelf te wegen en hierbij ook je spier- en vetpercentage berekenen. Zo weet je of je de goede kant opgaat! We geven tips voor spiermassa behouden bij het afvallen.

Eet zeker niet te weinig

Veel mensen zijn bij het afvallen geneigd om zo weinig mogelijk te eten. Als je duurzaam wilt afvallen en niet te veel spiermassa kwijt wil, kun je beter niet te weinig eten. Eet minimaal de hoeveelheid calorieën die je lichaam nodig heeft voor de meest basale processen. Dit heet je basaal metabolisme en wordt uitgedrukt in calorieën. Online kun je veel tools vinden die dit voor je kunnen uitrekenen.

Eet en drink voldoende eiwitten

Ook heel belangrijk is om voldoende eiwitten te eten. Zeker als je wilt afvallen, mag je daar best hoog in gaan zitten. Dit zorgt niet alleen voor een verzadigd gevoel, het is ook goed voor het behouden van spiermassa. Ik probeer dagelijks minimaal 1,5 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht te eten. Nog liever zit ik wat hoger, op 2 gram per kilo lichaamsgewicht. Ik voeg aan elke maaltijd een bron van eiwitten toe, zoals ei, kip of vlees. Haal ik het dan niet? Dan kies ik graag voor een extra eiwitshake.

Doe aan krachttraining

Tot slot is het belangrijk om regelmatig krachttraining te blijven doen. Zo help je spierafbraak voorkomen en stimuleer je spiergroei. Daarnaast kan krachttraining ook zorgen voor een hogere verbranding. Niet alleen maar cardio dus!

Praat je met ons mee?

Ben jij ook bang dat je spiermassa verliest als je gaat afvallen? Hoe probeer jij spiermassa te behouden bij het afvallen? Ik ben heel benieuwd. Praat met ons mee in de reacties onder dit artikel en deel ook jouw beste tips. Dat vinden we altijd heel gezellig.

Bovenste afbeelding: Unsplash+

Meer te weten komen over de iconen in onze bovenste afbeelding? We vertellen je er graag alles over!

Reageer ook