fb

Sneller op je werk zonder hard te trappen

Ga jij graag op de fiets naar je werk? Of zou je dat wel willen, maar vind je de afstand die je dagelijks moet overbruggen net iets te ver?

Hoe ver wil jij fietsen?

Woon je in dezelfde stad waar je ook werkt, dan is het meestal niet zo’n grote stap om niet met de auto maar met de fiets naar je werk te gaan. Niet dat iedereen dit ook doet, overigens, want bij veel mensen zit de gewoonte om ook voor korte afstanden de auto te pakken er nu eenmaal behoorlijk ingeslepen. En zeker op koude, regenachtige dagen met veel wind valt dat best te begrijpen. Het is ook geen aantrekkelijk idee om de dag te beginnen met een flinke portie tegenwind, of de wetenschap dat je weer over die heuvel of hoge brug op moet trappen. Als er dan een comfortabele auto voor je deur staat, is de verleiding wel erg groot om daarin te stappen.

De meeste mensen vinden dat een afstand van maximaal 7,5 kilometer wel aan te fietsen valt. Of zij dat ook allemaal doen, dat is dan weer het tweede. Want al is 7,5 kilometer echt niet ver fietsen, en zal je over het algemeen pakweg een half uurtje onderweg zijn, veel mensen vinden het toch een aardige afstand om fietsend af te leggen. Misschien dat ze het op mooie dagen, windstil en met een zonnetje, over een route zonder heuvels of andere hoogtemeters nog best leuk vinden. Maar je rot tappen tegen de wind in en bezweet op je werk aankomen, wetend dat je aan het eind van de dag ook nog terug moet? Dat klinkt de meeste mensen toch niet al te aantrekkelijk in de oren.

Liever op de fiets

We stappen dus met zijn allen maar wat graag in onze auto’s, ook voor afstanden die eigenlijk best op de fiets zouden kunnen. En dat is de overheid een doorn in het oog, en de betrokken werkgever trouwens ook. We zitten met zijn allen veel te veel stil, en dus zijn er heel wat plannen om werknemers meer in beweging te krijgen. Regelmatig de fiets naar het werk pakken zou een mooie eerste stap zijn, en dat is voor veel bedrijven een reden om hun werknemers een fiets van de zaak aan te bieden.

Ook de overheid wil ons graag op de fiets hebben. Wederom voor de gezondheid, maar ook om het aantal files terug te dringen. Om die reden hebben zij de regeling voor het leasen van een fiets via de werkgever flink versimpeld en aantrekkelijker gemaakt. En dat niet alleen, je kunt ook heel goedkoop een e-bike leasen. Zo hoeven tegenwind en heuvels ook geen excuus meer te zijn om toch in de auto te stappen, want met elektrische ondersteuning heb je hier nauwelijks last van

Reageer ook