Damespraatjes Damespraatjes

Polderpioniers met een passie

In het overvolle landschap van cosmetica duiken steeds weer nieuwe merken op die datgene beloven wat wij oh, zo graag willen. Met een strak, glanzend en rimpelloos huidje tot op hoge leeftijd happy and healthy blijven. En het mooie is, tussen alle grote merken duiken steeds meer pioniers op die niet tevreden zijn met het massale aanbod en net even wat dieper op de materie ingaan om een picture perfect product aan te bieden. Merken waar je misschien nog nooit van hebt gehoord maar de moeite zijn om je in te verdiepen. Omdat ik die passie met hen deel, dook ik er maar wat graag in om te zien wat er nieuw is onder de zon. En het leuke is, al deze pioniers komen uit Nederland en worden steeds meer ontdekt door het buitenland. Wie heeft het binnenkort nog over tulpen, kaas, Johan Cruijff of Ruud Gullit? Dutch cosmetics rule!

unnamed-2
We kennen allemaal dat gevoel als we ons kleintje voor het eerst in onze armen houden: niets dan het allerbeste voor deze nieuwbakken prins of prinses. En ineens lees je de etiketten van de douchegels, shampoos en – zo belangrijk – de zonneproducten grondig door en kom je er achter dat je helemaal geen zin hebt om parabenen of parfum op dat kwetsbare lijfje smeren. Loverock is ontstaan uit dat gevoel. Founder Dieke van Groningen had na de eerste eczeemvlekjes bij haar zoon Pico en dochter Amee al door dat het radicaal anders moest. Na een aantal jaren intensief onderzoek in een laboratorium werd een compleet natuurlijke en kindvriendelijke verzorgingslijn geboren: Loverock. Vernoemd naar haar twee kids want Pico in het Portugees betekent rots en Amee is Frans voor houden van. Kenmerkend voor deze pioneers is dat ze gaan stralen als ze over hun passie praten. Al kan dat bij Dieke ook liggen aan het feit dat haar eigen kids model staan voor de mooie Loverock-lijn. Ze zocht de hele wereld af voor precies die ingrediënten en was pas tevreden toen het eindresultaat 100 % aan haar verwachtingen voldeed. ‘Ik heb het niet op dieren getest maar op mijn eigen kinderen, zo goed was mijn research.’ Bam, wie zegt haar dat na?
unnamed
Van kids naar jongeren. Ritzo Cosmetics is een relatief nieuwe Nederlandse lijn, ontwikkeld door meiden, voor meiden. Want wie weten nou beter wat een shampoo écht moet doen voor hip haar dan meiden zelf? Of hoe hun gevoelige huid in deze woelige tienerjaren reageert op crèmes? En, als we dan toch eisen mogen stellen, hoe zo’n crème ook een mooi matterend effect voor die felbegeerde nude look geeft? Ritzo verzamelde alle eisen die jonge vrouwen aan hun producten en ontwikkelde een volledige lijn, van verschillende shampoos, conditioners, cleansers, deodorant, bodylotion tot de dag- en nachtcrèmes. Fijne bijkomstigheid is dat de prijzen van de producten ook bij het budget van tienermeiden passen. De founders achter Ritzo houden nauw contact met hun doelgroep: ‘Er komen nieuwe producten bij en daarvoor gaan we weer opnieuw samenwerken met jonge vrouwen. Zij vertellen wat ze willen en wij gaan het maken. Daarna testen zij het resultaat. Het is pas klaar als zij het goed vinden.’ Ritzo is kort na de lancering al zo’n succes dat de Belgische babes het ook al ontdekt hebben en de pakjes zelfs tot in Nieuw Zeeland worden verzonden.

In de mannenmarkt kwam Marc Inbane plotseling om de hoek kijken. Twee enthousiaste mannen die vonden dat mannen (maar ook vrouwen) er een stuk beter uit zagen als ze een zonnig tintje hadden. ‘Wij stonden op Schiphol en wat ons opviel was dat er zo’n verschil was tussen de mensen die net terug kwamen van vakantie en degenen die nog moesten gaan,’ zegt Bart van Marc Inbane. ‘Daar wilden we wat op bedenken.’ Nou weet een kind (een man misschien nog niet maar daar gaan de heren van Marc Inbane dus verandering in brengen) dat hop, met je gezicht in de zon niet de beste manier is om zo’n healthy glow te krijgen. Ze ontwikkelden een scrub en een spray die in een paar seconde je huid precies dat tintje geeft dat je dat uitgeruste en stralende uiterlijk geven. Opvallend detail is de geur. Die is bij zelfbruiners nooit zo fijn. ‘Dat wilden we beter doen. Onze eerste eis was dat het simpel in gebruik moest zijn. En het moest lekker fris ruiken. Oh, en het kan zelfs over make up.’ Echt? Jullie begrijpen: dat heb ik meteen uitgeprobeerd. En guess what? Binnen een paar tellen was het niet meer te zien dat ik die dag om zeven uur mijn bedje uit was gerold maar had ik een ‘net terug uit Ibiza’ look. Geen wonder dat Marc Inbane inmiddels al een grote hit is in Scandinavië en andere, ook niet zo zonovergoten, buurlanden.

Marc Inbane
Allemaal leuk voor kinderen, tieners en mannen, maar what’s in it for us, ladies? Saving the best for lest, dames, want dr. Farid Kazem deed maar liefst tien jaar over het ontwikkelen van het juweeltje genaamd Nefera. En zoals het een echte pionier met passie betaamt, wist hij zo goed wat hij wel of niet wilde dat hij geen concessies deed. ‘Ik doe niet aan reclame of marketing want iedereen kan beloftes verkopen. Wat ik wil is dat vrouwen het proberen, en dan merken wat het doet. Daarom heb ik een startersset die voldoende is voor ruim een maand. De effecten spreken voor zichzelf.’ Nefera is een lijn van vier producten (serum, dagcrème, nachtcrème en littekencrème) die allemaal in kleine applicators verpakt zijn zodat de inhoud niet met bacteriën of buitenlucht in aanraking komt. Nefera verwijst niet alleen de Egyptische koningin Nefertiti, bekend om haar natuurlijke schoonheid, maar vooral naar het peptide Nefera, een keten van aminozuren met een huidherstellende werking. Allemaal heel mooi, maar nog niet genoeg voor de veeleisende creator. ‘Natuurlijk moest er ook vitamine A, C en E in en een zonnefilter voor de dagverzorging,’ zegt dr. Farid Kazem, ‘maar ik wilde het ook zo diep mogelijk in de huid brengen.’ In Zwitserland vond hij precies de nanotechnologie die het mogelijk maakte. De laatste hobbel die hij moest nemen was de discussie met de laboratoria. ‘Ingrediënten werken pas als er voldoende concentratie in het product zit.. De meeste grote merken stoppen er maar een beetje van een werkzame stof in. Begrijpelijk, want die ingrediënten zijn duur. Maar ik wil dat het wérkt. Hoge concentraties en luchtdicht verpakt.’ En parfumvrij? ‘Ik heb een allergie-vrij parfum laten ontwikkelen dat de beleving prettig maakt. En daar gebruik ik de minimale hoeveelheid van. Want ik zeg altijd, je koopt geen parfum voor je huid, je koopt crème, en dat is iets heel anders. Voor de verpakking ben ik lang op zoek geweest. Ik kon iets vergelijkbaars als wat ik nu heb in China laten maken, maar als het net niet goed is, doet het afbreuk aan zo’n high end product. Dan investeer ik liever in iets wat echt mooi is.’

N

Prachtig nieuws van eigen bodem en dat allemaal in de maand dat we massaal ons Hollandse hart laten spreken om Koningsdag te vieren. Zal dan eindelijk de tijd aanbreken dat als je in een taxi in New York, Bombay of Londen stapt niemand het nog heeft over die voetballers waar ik niet over mee kan praten en roept…’Ah, Holland, bjoetiefoel country, bjoetiefoel cosmetics!’ Heerlijk vooruitzicht!

www.loverock.eu
www.ritzocosmetics.com
www.marcinbane.nl
www.nefera.com

Kathleen Vael (48) is founder van nybf cosmetics. Ze woont in Hilversum en is moeder van een dochter van 16. Schrijven, sporten en het ontwikkelen van fijne en goede beautyproducten zijn haar grote passies. Haar cosmeticalijn is te vinden op www.nybf.nl. Zo nu en dan recenseert Kathleen ook boeken voor Damespraatjes.


Reageer ook